امام جمعه یزد:

تقویت وحدت حوزه و دانشگاه با ورود معنویت به مدارس امکان‌پذیر است

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: اگر می‌خواهیم وحدت مدنظر امام راحل را بین حوزه و دانشگاه تقویت کنیم، باید روحیه معنویت و تفکر را وارد مدارس کنیم.

به گزارش یزدی نیوز، آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه‌های یزد به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در منطقه ای هستیم که به لحاظ معنویت و رشد و تعالی در جایگاه ویژه ای قرار دارد و به همین دلیل دنیای غرب از سال‌ها پیش روی این منطقه حساسیت داشته زیرا هم ذخائر مادی و هم ذخائر معنوی دارد.

وی با اشاره به اینکه انگلیسی‌ها نیز از ابتدا حرکت‌های خود را از این منطقه آغاز کردند، افزود: آنها می‌خواستند خارج از مسئله خدا و دین و … برنامه‌های خود را در منطقه اجرا کنند و صهیونیست‌ها هم در صدد این بودند که این منطقه تحت سیطره آنها باشد زیرا از حرکت‌های دینی که در منطقه انجام می‌شد، احساس خطر می‌کردند.

ناصری ادامه داد: دشمنان ما با این نگاه دو اقدام جدی یکی سلب روحیه دینی و خداجویی و دیگری هدایت به سمت زندگی مادی و توجه جدی به این بعد از زندگی را آغاز کردند.

امام جمعه یزد عنوان کرد: آنها به این باور رسیده بودند که برای موفقیت در این منطقه باید روحیه تحقیق و تفکر را در جامعه ما از بین ببرند و اجازه ندهند که جوانان این مرز و بوم در مسائل علمی خود تفکر کنند.

وی افزود: در همین راستا، سیستم آموزشی و مدارس ما را تغییر دادند به سبکی روی آوردند که هم مردم از باسواد شدن راضی باشند و هم تفکر و تعقل و خلاقیت در کار آنها وجود نداشته باشد.

ناصری تصریح کرد: علم واقعی آن است که با تحقیق و پژوهش و تفکر همراه باشد در حالی که دشمنان ما همواره از این علم در هراس بودند و برای تحقق جامعه ای عاری از تحقیق و تفکر و جوانانی سطحی نگر در مسائل علمی تلاش کردند.

وی عنوان کرد: امروز کار به جایی رسیده که فرزندان ما ۱۲ سال در مدارس درس می خوانند، برای کنکور تعداد زیادی کتاب مطالعه می کنند اما هنوز چیزی بلد نیستند زیرا فقط خوانده و حفظ کرده اند و تفکر در به آنها تقویت نشده است.

ناصری تصریح کرد: در دانشگاه‌ها نیز به دلیل اینکه درس‌ها تخصصی‌تر می‌شود، علم و دین از یکدیگر جدا می شوند و به تدریج به جوانانی می رسیم که تمایل به خدا در آنها کمتر می شود.

وی تاکید کرد: اینها نمی خواهند ما تفکر و تعقل داشته باشیم و برخی از ما هنوز هم متوجه این موضوع نشده ایم حتی دانشگاهیان هم به این موضوع توجه ندارند و نتیجه این علم بدون تفکر، رشد روزافزون فاغ التحصیلان بیکار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید امام خمینی (ره) در مورد تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: علم همراه با تفکر و تعقل و تفحص می تواند عامل وحدت حوزه و دانشگاه باشد همانطور که بسیاری از بزرگان ما تلفیقی از همه علوم را در کنار یکدیگر داشتند.

ناصری بر علم همراه با تعهد نیز تاکید کرد و گفت: امروز شاهدیم که برخی دانشمندان، با پول و هزینه های این کشور به مقام علمی دست پیدا می کنند اما به دلیل اینکه در سایر کشورها پول بیشتری به آنها می دهند، به خارج از کشور مهاجرت می کنند و این نتیجه علم بدون تعهد است.

امام جمعه یزد ادامه داد: اگر بخواهیم وحدت حوزه و دانشگاه را تقویت کنیم باید تفکر و تعقل و معنویت را از ابتدای تحصیل وارد مدارس کنیم و در این صورت است که فرزندان ما هم تعهد پیدا می کنند و هم روحیه تفکر و تعقل در آنها تقویت می شود.

گفتنی است؛ در این مراسم اساتید حوزه علمیه خواهران، دانشگاه امام علی و … به بیان مسائل خود پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..