کتاب «روزهای تلخ» معلول اشکذری رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «روزهای تلخ» تألیف «هما کرمی» از توانخواهان تحت پوشش بهزیستی استان یزد به مناسبت گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت برگزار شد.

«علی محمد عطابخش» مدیر کل بهزیستی استان یزد در این آیین که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اشکذر برگزار شد، با اشاره به توانمندی‌های افراد دارای معلولیت، گفت: معلولیت محدودیت است ولی ناتوانی نیست به نحوی که ما در گستره استان و کشور دیدیم معلولینی را که آثاری خلق کرده اند که افراد غیرمعلول نتوانستند، انجام دهند.

وی بر مناسب‌سازی فرهنگی تأکید کرد و گفت: در بحث مناسب‌سازی محیط برای معلولین بیشتر از این که نیازمند مناسب‌سازی فیزیکی باشیم، نیازمند مناسب سازی فرهنگی هستیم.

عطابخش با بیان این که معلولیت، محدودیت است و خیلی از محدودیت‌ها ناپیداست، اظهار کرد: همه ما دچار محدودیت‌های هستیم ولی معلولیت نوعی محدودیت بارز و آشکار است و ما باید در نحوه برخورد با معلولان دقّت کنیم که نگاه ترحم‌آمیز نداشته باشیم.

مدیر کل بهزیستی استان ۱۰ درصد جمعیت استان یزد را افراد دارای معلولیت دانست و گفت: خواسته معلولین این است که بتوانند همانند افراد عادی از خدمات شهری بهره مند شوند.

وی تعداد افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را ۳۲ هزار نفر ذکر کرد و گفت: حضور افراد دارای معلولیت همانند خانم کرمی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ضروری است چرا که این حضور نه تنها در بازتوانی خودشان مؤثر است بلکه یک چراغ راهی برای بقیه معلولین می‌شود.

«مجید جوادیان زاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز گفت: بهانه جمع شدن ما در این مراسم خانم کرمی به عنوان خلاق فرهنگی و نویسنده و هنر ایشان است.

وی با اشاره به اثرگذاری الگوها در جامعه گفت: گاهی بعضی الگوها خیلی تأثیرگذارند اما یک معلول وقتی اثری خلق می‌کند قاعدتاً سریع‌تر به الگو تبدیل می‌شود چون خیلی از افرادی که معلولیت هم ندارند به فکر وادار می‌کند که آیا ما توانسته‌ایم از تمام توانایی‌ها و ظرفیت‌هایمان بهره ببرم و استفاده کنیم؟

جوادیان‌زاده حمایت‌های ارشاد از نویسندگان معلول را یادآور شد و گفت: ما از همه معلولینی که در حوزه فرهنگی خصوصاً حوزه نویسندگی فعالیت می‌کنند، حمایت ویژه خواهیم کرد و اول بودجه را به این بخش اختصاص خواهیم داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر ضرورت توجه به فرهنگ تاکید کرد و گفت: باید به فرهنگ توجه کرد خصوصاً در ایام کرونا، فرهنگ اهمیت ویژه ای پیدا کرده و ما هرگز نباید شعله فرهنگ را خاموش کنیم.

وی افزود: گروه‌های مختلفی در سطح جامعه زندگی می کنند مهم این است که فرهنگ همزیستی را فراهم کنیم.

به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان یزد، «هما کرمی» نویسنده کتاب «روزهای تلخ» دارای معلولیت جسمی حرکتی است و پیش از این نیز کتاب «رمان های واقعی» و « غریبه» را منتشر کرده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..