سازمان‌‌های مردم نهاد نقش کمک‌کننده در پیشگیری از جرم دارند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد گفت: سازمان‌های مردم نهاد ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های متنوع دارند که می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم نقش پررنگی ایفا کنند.

به گزارش یزدی نیوز، محمدحسین رحیمی‌زاده در نشست آنلاین با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان یزد اظهار داشت: دستگاه قضایی در تلاش است تا از ظرفیت‌های مردمی به خصوص سازمان‌های مردم نهاد در جهت پیشگیری از وقوع جرم استفاده کند.

وی گفت: نهادهای مردمی در حوزه‌های متعدد از جمله محیط زیست، مقابله با اعتیاد، حوزه خانواده، اقتصادی مقاومتی و حوزه‌های گوناگون می‌توانند در پیشگیری از وقوع جرم و حمایت از بزه‌دیدگان کمک کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد تصریح کرد: با قانون‌گذاری و دستورالعمل‌های جدید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در میانجی‌گری و سازش افراد کمک‌کننده هستند تا قبل از تشکیل پرونده و بر اساس شیوه‌نامه جدید، مواردی که قابل همراهی توسط سازمان‌ها است از طریق سامانه ارجاع داده می‌شود تا با کمک سازمان‌های مردم نهاد برخی از پرونده‌ها به سازش و میانجی‌گری ختم شود.

رحیمی‌زاده افزود: اگر دستگاه‌های دولتی در اجرای وظایف خاص خود کوتاهی کرده و منجر به از بین رفت اموال عمومی و بیت المال شودند توسط قانون پیگیری می‌شود.

وی گفت: قانون به طور مشخص در قوانین شهرداری، هوای پاک، توزیع عادلانه آب، حفاظت از خاک، نقش مدیران در مدیریت بحران، مبارزه با قاچاق، مبارزه با فسادهای اقتصادی، فساد مالی، تقویت و توسعه نظام استاندار، حمایت از کودکان و جوانان و دستگاه‌های اداری ورود می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد بیان کرد: اگر به موجب قانون تکلیفی بر عهده سازمانی باشد، اشخاص در آن دستگاه باید تکلیف را اجرا کنند، اگر ترک کنند و موجب خسارت شوند دادگاه در مرحله اول پیشگیری و سپس تبیین حکم نموده و دستگاه مربوطه ملزم به اجرای حکم است.

رحیمی‌زاده با اشاره به برگزاری همایش پیشگیری از بزه‌دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی گفت: در قالب این همایش دو هزار نفر با حضور پلیس فتا، مشاوران آموزش و پرورش و کانون وکلا تحت آموزش قرار گرفتند که این امر نشان از جدیت ما در زمینه پیشگیری از جرائم در فضای مجازی دارد.

وی افزود: آموزش‌ها به سمت گروه‌های درگیر با فضای مجازی برده شود به عنوان مثال، بر اساس تفاهمی با آموزش و پرورش، آموزش‌های مرتبط با پیشگیری رشدمدار از طریق سامانه شاد به دانش آموزان ارائه می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد تصریح کرد: یکی از دستاوردهای مهم برگزاری همایش بزه‌دیدگی افتتاح دفتر حمایت از کودکان و زنان بزه‌دیدگان شد که در آن خدمات مشاوره‌ای ویژه به این قشر بزه‌دیده ارائه می‌شود.

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..