سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داد؛

ابتلای تاکنون ۲۶ هزار یزدی به کرونا/نگران دورهمی‌های یلدایی هستیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد کاهش ۷۰ درصدی بستری‌های کرونایی موج سوم بیماری در استان را ناشی از اعمال محدودیت‌ها و همکاری مردم و اصناف خواند و تاکید کرد: کاهش آمارها نباید منجر به عادی انگاری شرایط شود بلکه باید تا پایان فصل سرما به رعایت موازین بهداشتی اهتمام داشت.

دکتر «ابراهیم سلمانی» در نشست با خبرنگاران که در قالب سامانه آنلاین رسانه‌های استان یزد برگزار شد، اعلام کرد: در حال حاضر تعداد ۴۴۵ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۲ نفر به دلیل وخامت بیماری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی با بیان این که استان یزد در جریان موج سوم کرونا بستری بیشترین تعداد بیمار کووید ۱۹ یعنی حدود ۱۲۰۰ بیمار در یک روز را تجربه کرد، اعمال محدودیت‌ها از سوی ستاد ملی و استانی و همکاری مردم و اصناف از طریق رعایت پروتکل‌ها بهداشتی و دستورالعمل‌ها را عامل کاهش تقریباً ۷۰ درصدی آمار بستری‌های استان طی هفته‌های اخیر ذکر کرد.

سلمانی تاکید کرد: البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تا پایان فصل سرما مورد توجه و تاکید همه مردم قرار گیرد و نباید کاهش آمار مبتلایان و بستری‌های کرونا منجر به تعلل در رعایت موازین بهداشتی شود چرا که ارتباط مستقیمی بین شیوع بیماری و میزان رعایت مردم وجود دارد و عادی انگاری شرایط می‌تواند منجر به افزایش مجدد بیماری در استان شود.

وی با بیان این که در حال حاضر شهرستان اشکذر در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی قرار دارند، میانگین سنی بیماران کرونایی در استان تاکنون را به ترتیب ۴۵.۸ درصد بالای ۶۰ سال، ۲۶ درصد بین ۴۶ تا ۶۰ سال، ۲۱.۴ درصد بین ۳۰ تا ۴۵ سال و ۶.۸ درصد نیز کمتر از ۳۰ سال اعلام کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی همچنین ۵۰.۲ درصد از مبتلایان کرونا در استان را مردان و ۴۹.۸ درصد را زنان خواند و گفت: میانگین سنی مبتلایان به کرونا و بهبود یافتگان هر دو ۵۵ سال و میانگین سنی فوتی‌های ناشی از کرونا نیز ۷۰.۲ سال بوده است.

وی بیشترین فوتی‌های کرونا به تفکیک شهرستان‌های استان را مربوط به شهرستان‌های میبد، مهریز، یزد و ابرکوه بیان و اضافه کرد: از نظر شاخص میزان موارد ابتلا به جمعیت نیز شهرستان‌های خاتم، میبد، ابرکوه و مهریز به ترتیب پیشتاز در بین شهرستان‌های استان بودند.

سلمانی مهمترین فاکتور فوت افراد بستری مبتلا به کرونا در استان را در وهله اول سن بالای ۶۰ سال و سپس بیماری‌های زمینه‌ای خواند و خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان تا روز دوازدهم آذرماه جاری درمجموع ۵۳ هزار و ۳۱۳ مورد تست پی‌سی.آر از افراد گرفته شده که ۲۶ هزار و ۲۱۸ مورد از آنها مثبت اعلام شده است. همچنین در این بازه زمانی ۱۹ هزار و ۲۱۷ مورد پذیرش مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان انجام شده که از این تعداد هفت هزار و ۹۶۵ مرد منجر به بستری مبتلایان شده است.

وی در مورد کمبود دارویی برای درمان کرونا نیز گفت: هرچند کمبودهایی را در زمان پیک بستری‌ها در استان البته نه در بیمارستانها بلکه در مورد بیماران سرپایی داشتیم ولی خوشبختانه با پیگیری مسئولان استان و دانشگاه علوم پزشکی و عنایت وزیر محترم بهداشت، این مشکل نیز برطرف شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، وارد کردن واکسن و عرضه آن در بازار سیاه کشور را تنها شایعه عده‌ای سودجو خواند و گفت: در صورت ورود به موقع واکسن از سوی دولت، در خصوص توزیع تابع تدابیر و سیاست‌های کشوری هستیم.

دکتر سلمانی در پایان با ابراز نگرانی شدید از تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا، تاکید کرد: امیدواریم کاهش محدودیت‌ها باعث تصور نادرست عادی شدن اوضاع از سوی مردم نشود و مجدداً شاهد تلفات بالای ناشی از بیماری در استان و کشور نباشیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..