دبیر اتحادیه مشاوران املاک یزد مطرح کرد؛

فرار از حق کمیسیون بنگاه‌ها با رواج معاملات زیرزمینی

دبیر اتحادیه مشاوران املاک یزد از افزایش معاملات زیرزمینی حوزه املاک و مسکن در بازه زمانی کرونا خبر داد و عمده علت آن را فرار از پرداخت حق کمیسیون به املاک دانست.

«حسن ذوالفقاری»  ضمن بیان این که معاملات زیرزمینی املاک رواج پیدا کرده است، گفت: در این خصوص بسیاری از افراد معاملات را خارج از ضوابط و به صورت توافقی انجام می‌دهند که این مسئله در مجتمع‌های آپارتمانی بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی معاملات زیرزمینی را موازی کاری با فعالیت مشاوران املاک دانست و گفت: در این خصوص، دستگاه‌های نظارتی و اجرایی مانند اداره اماکن را در جریان گذاشته و مکاتباتی در این رابطه انجام دادیم تا بر این مسئله نظارت داشته باشند.

وی با بیان این که روی آوردن مردم به معاملات خارج از ضوابط راهی برای فرار از پرداخت حق کمیسیون بنگاه‌هاست، گفت: البته استهلاک و جابجایی وسایل و اسباب کشی و دلایل متعدد دیگری منجر شده است تا افراد با این رویه به توافق برسند و صرفاً در سال اول قراردادهای خود را در بنگاه منعقد کنند.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک یزد به رکود بازار و صفر شدن معاملات مسکن و املاک اشاره کرد و گفت: متاسفانه رکود این بازار منجر شده تا ساخت و سازی انجام نشود و بازاری غیرقابل پیش‌بینی برای مسکن اتفاق بیفتد.

وی از کاهش ۱۵ درصدی نرخ کاذب مسکن در پایتخت یاد کرد و گفت: اصولا زمانی که نرخ مسکن در تهران کاهش یابد استان‌های دیگر طی بازه سه تا چهار ماهه شاهد کاهش نرخ خواهند بود اما مسئله اینجاست که این کاهش نرخ مروبط به نرخ‌های کاذب ایجاد شده است.

ذوالفقاری با بیان این که عمده معاملات مربوط به عصر است، گفت: محدودیت‌های تعطیلی اصناف منجر به انجام نشدن معاملات شده و این میزان را به صفر کاهش داده است.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک یزد در خصوص رهن و اجاره املاک و شرایط تعیین شده دولت مبنی بر رعایت حال مستاجرین اظهار کرد: هر چند این مسئله به صورت توافقی بین مالک و مستاجر در حال رفع است اما راهکاری اجرایی و درست جز توافق طرفین برای نظارت بر آن وجود ندارد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..