بادافره نماد تاریخی یزد مرمت شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از پایان طرح احیا و بازسازی بادگیر(باد افره)های مسجد امیرچقماق یزد خبر داد.

«محمدرضا فلاحتی» با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس مستندات و شواهد موجود و بررسی عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵، دو عدد بادگیر با ارتفاع کم در مجاورت ضلع جنوبی گنبد مسجد امیرچقماق قرار داشته که در اثر عوامل جوی و رسیدگی نشدن، در گذشته تخریب شده است.

او این بادگیرها را از قدیمی‌ترین بادگیرهای یزد عنوان و اظهار کرد: عملیات عمرانی این طرح توسط نیروهای امانی اداره کل میراث فرهنگی یزد و به صورت بازسازی ساق، قفسه، پشت بام و اجزاء بادگیر بر اساس مستندات و شواهد گذشته انجام شده است.

فلاحتی ادامه داد: این مسجد در ضلع جنوبی میدان امیرچخماق قرار دارد و قدیمی‌ترین بنای میدان است که قدمت آن به قرن نهم هـجری قمری باز می‌گردد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد در پایان تصریح کرد: محراب اصلی مسجد از کاشی معرق است و از ساختمان‌های مقرنس کاری شده تشکیل شده است. گنبد بنا هم با کاشی سبز رنگ تزئین شده و پیرامون آن نیز کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی یزد، این مسجد تاریخی در سال ۱۳۱۴ به شماره ۲۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..