مدیر گروه سلامت کار و محیط استان یزد خبر داد

ابتلای ۲۵ درصد بازرسان بهداشت استان یزد در موج سوم کرونا

مدیر گروه سلامت کار و محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به ابتلای ۲۵ درصد بازرسان بهداشت استان در جریان موج سوم کرونا به این بیماری، از بالغ بر ۳۱ هزار مورد بازرسی از رسته‌های شغلی مختلف استان و پلمب ۱۳۵۴ واحد متخلف از ابتدای مهرماه تاکنون خبر داد.اماکن متخلف نیز پلمب شدند.

دکتر «وحید جعفری» در جمع خبرنگاران با بیان این که تاکنون کرونا در جهان قریب ۵۴ میلیون را مبتلا و جان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را گرفته است، عنوان کرد: در کشور ایران نیز تاکنون ۷۴۹ هزار و ۵۰۰ نفر به این بیماری مبتلا و متاسفانه بالغ بر ۴۱ هزار نفر فوت کرده‌اند.

وی در ادامه به اقدامات مرکز بهداشت در جهت ارائه خدمات به بیماران کرونایی اشاره و تصریح کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌های گروه سلامت کار و محیط معاونت بهداشت نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اصناف و رسته‌های مختلف شغلی است که در همین راستا از ابتدای شیوع بیماری در استان تاکنون ۱۴۲ هزار و ۲۳۶ مورد بازرسی در این خصوص صورت گرفته که ۱۳ هزار و ۷۵۸ مورد از آنها منجر به اخطار کتبی، یک‌هزار و ۲۷۳ معرفی به مراجع قضایی و متاسفانه دو هزار و ۳۱۹ مورد تعطیلی اماکن متخلف را داشته‌ایم.

جعفری با اشاره به تشدید این نظارت‌ها در موج سوم شیوع بیماری در استان همانند دیگر نقاط دنیا و کشور، گفت: از اول مهر تا ۲۴ آبان تعداد ۳۱ هزار و ۱۲۵ بازرسی از اصناف و رسته‌های شغلی در استان صورت گرفته که هفت هزار و ۱۰ مورد از آنها تذکر و اخطار کتبی گرفتند و ضمن معرفی ۴۵۶ واحد به دادگاه، تعداد یک هزار و ۳۵۴ مورد از این اماکن متخلف نیز پلمب شدند.

وی با بیان این که نظارت‌ها و تعطیلی واحدهای متخلف تنها محدود به اصناف نیست، گفت: نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برخورد با متخلفان حتی در مورد ادارات، واحدهای بهداشتی و درمانی، مدارس، بانکها، دفاتر پیشخوان دولت، مطب پزشکان و واحدهای صنعتی و معدنی استان نیز انجام می‌شود.

به گفته وی، نظارت‌های بهداشتی در استان توسط ۱۹۵ بازرس انجام میشود که متاسفانه در جریان موج سوم کرونا تعداد ۵۰ نفر از آنها یعنی ۲۵ درصد بازرسان استان به این بیماری منحوس مبتلا شدند و یک نفر از همکارنمان به نام «مرضیه محمدی» نیز به خیل شهدای مدافع سلامت کشور درآمد.

جعفری با اشاره به رشد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان، تصریح کرد: در حالی که متاسفانه در اوائل مهرماه رعایت پروتکل‌ها حدود ۴۶ درصد بود ولی خوشبختانه در همین مدت با اعمال تمهیدات استانی و همراهی خوب مردم و اصناف شاهد افزایش این میزان به ۷۳ درصد هستیم که رشد خوبی داشته ولی هنوز تا حد ایده‌آل فاصله دارد.

وی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین کارکنان مراکز و بهداشتی را ۷۰ درصد، کارفرمایان ۷۳ درصد و مردم استان ۶۵ درصد اعلام کرد و افزود: قطعاً در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی که منجر به کاهش شدت بیماری در استان و ثبات در آمار مبتلایان شد، کاهش شیوع بیماری را خواهیم داشت.

مدیر گروه سلامت کار و محیط معاونت بهداشتی استان با بیان این که در حال حاضر استان یزد دارای ۷۰ هزار واحد صنفی است؛ گفت: تاکنون ۵۴ هزار واحد در سامانه سلامت ثبت‌نام کرده‌اند و امیدواریم در ادامه نیز شاهد ثبت نام واحدهای باقیمانده باشیم.

وی همچنین در مورد میزان رعایت استفاده از ماسک در استان نیز گفت: ۷۰ درصد از مردم استان خود را ملزم به استفاده از ماسم می‌کنند که این امار در مورد کارمندان ۷۸ درصد است و در رابطه با فاصله‌گذاری اجتماعی نیز آمار ۷۶ درصدی را داریم که باید به شاخص ۹۰ درصدی برسیم.

جعفری به رعایت ۹۰ درصدی شست و شوی دستها در استان نیز اشاره و تاکید کرد: مردم نباید تنها به شست و شوی دستها و استفاده از ماسک اکتفا کنند چرا که موضوع رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز مهم است و به ویژه در مراکز تجمعی مانند نانوایی‌ها و بانک‌ها باید رعایت فاصله یک تا ۱.۵ متری را مدنظر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: براساس بررسی‌ها هر کجایی که رعایت پروتکل کاهش یافته، در بازه زمانی بین سه تا چهار هفته شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری و پس از شش هفته با افزایش موارد مرگ و میر مواجه خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ثبت تاکنون شش هزار شکایت در سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، گفت: شکایات مربوط به استان توسط مرکز بهداشت بررسی و نتیجه آن در سامانه ثبت می‌شود.

مدیر گروه سلامت کار و محیط معاونت بهداشتی استان عمده شکایات را مربوط به مراکز تجمعی به ویژه نانوایی‌ها خواند و گفت: با اعمال محدودیت ساعت فعالیت واحدهای صنفی، صنف نانوایان که تا ساعت ۱۰ شب مجاز به فعالیت هستند، بیشتر مورد رصد بازرسان قرار دارد ولی تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همواره مورد تاکید است و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به همکاری استان در تدوین برخی پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا، از نظارت بازرسان گروه سلامت کار و محیط دانشگاه علوم پزشکی بر فرآیند گندزایی محیط‌های شهری، سرکشی از بیماران کرونایی در منازل جهت آموزش و معاینه، رعایت پروتکل‌ها در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، نظارت بر ضدعفونی اجساد، تغسیل و دفن و انتقال اجساد از شهرستانها، برگزاری مناسبت‌های مختلف اعم از شب‌های قدر و عزاداری‌های ماه محرم، برگزاری ۳۰ آزمون مختلف اعم از کنکور سراسری و آزمون‌های استخدامی، فعالیت ۱۴۶۷ مدرسه استان در جریان بازگشایی آنها و همچنین نظارت بر رعایت پروتکلها در تمام صنوف، ادارات، صنایع، معادن و واحدهای بهداشتی و درمانی در این مدت خبر داد.

جعفری با تاکید بر رعایت قرنطینگی خانگی مبتلایان به کرونا، خاطرنشان کرد: هرچند برخی از بیماران پس از چند روز تحمل بیماری وضعیت جسمانی مساعدی پیدا می‌کنند ولی حتما باید رعایت قرنطینه دو هفتگی را رعایت کنند چرا که می‌توانند به رغم بهبودی ناقل بیماری کرونا باشند و سلامت سایر شهروندان را به خطر بیاندازند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..