دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد:

نقشه شهری توزیع و پراکندگی مهاجران داخلی یزد تدوین شود

دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد خواستار تهیه نقشه شهری برای رصد وضعیت توزیع و پراکندگی مهاجران داخلی در بافت شهری شد.

به گزارش یزدی نیوز سیدرضا جوادیان در جلسه کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد با موضوع «مهاجرت‌های داخلی استان؛ فرصت‌ها و تهدیدها» اظهار داشت: مهاجرت به یزد به عنوان یک شهر دارای سابقه غنی فرهنگی، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی برای دلسوزان فرهنگی و اجتماعی این استان بیش از پیش مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه در صنایع استان به جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی مهاجرت نیروی کار توجهی نمی‌شود، بیان کرد: صنایع استان هر فرد مهاجری را به عنوان نیروی کار مورد نیاز خود در نظر می‌گیرد و فقط انتظار دارد این نیروی کار با کیفیت بالا برای او کار کند در صورتی که در چندسال اخیر برای جامعه دانشگاهی و افرادی که در حوزه علوم اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند، بر مبنای اهداف و چشم انداز کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد، آثار منفی و پیامدهای این نوع مهاجرت مورد نگرانی بوده و به مرحله هشدار نزدیک شده است.

وی عنوان کرد: مهاجرت‌های بی‌برنامه، یکی از اولویت‌های کانون تفکر سلامت اجتماعی در مباحث مربوط به خانواده و خشونت بوده و مورد توجه نیز قرارگرفته است.

دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی با اشاره به عدم وجود سازمان یا موسسه ای متمرکز بر مدیریت مهاجرت داخلی استان عنوان کرد: یکی از پیشنهادهای کانون تفکر سلامت اجتماعی در قالب راهکار عملی می تواند ایجاد دفتر یا نهادی در بخشی از بدنه استانداری یا سازمان‌های مرتبط شبیه اداره کل اموراتباع خارجی و مهاجرین استانداری باشد که برای تهیه و به روزرسانی آمار و ارقام مهاجرت داخلی به استان یزد اقدام کند.

جوادیان، خواستار تهیه نقشه شهری برای رصد وضعیت توزیع و پراکندگی مهاجران داخلی در بافت شهری شد و افزود: با اطلاع از نحوه پراکندگی یا تمرکز مهاجران داخلی در بافت شهری می‌توان تمرکز بیشتری برای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی آنها داشت.

وی گفت: در حوزه اتباع خارجی به صورت پراکنده در سطح شهر دفاتر تسهیل‌گری شکل گرفته است که آموزش‌هایی به جمعیت مهاجران خارجی و بعضی از مردم محلی ارائه می‌دهد.

جوادیان ادامه داد: این پیشنهاد می‌تواند برای ساماندهی مهاجران داخلی نیز با حمایت استانداری و دیگر ارگان‌های مربوطه مورد اقدام قرارگیرد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..