میزان کمک ‎های بین‌المللی برای اتباع کرونایی در کشور چقدر است؟

سازمان‌های بین المللی موظف به حمایت از اتباع بیگانه مجاز کشورهایی مانند ایران هستند ولی این کمک‌ها در شرایط سخت کرونایی کنونی برای اتباع ساکن در کشورمان تاکنون چقدر بوده است؟

موضوع کمک ‌های بین‌المللی به اتباع خارجی ساکن کشورمان که همانند دیگر هموطنان با بحران کرونا مبارزه می‌کنند، بعضا حرف و حدیث ‌های زیادی را به دنبال داشته ولی کمتر در رابطه با این موضوع، شفاف‌سازی شده است.

برخی از مردم با این که اطلاع زیادی در مورد این کمک‌ ها ندارند بر این باور هستند که حالا که کشور بابت هر تبعه خارجی مبلغی را دریافت می‌کند، بهتر است بخشی از این مبالغ را صرف ساماندهی اتباع کند اما با این حال همواره مسئولان این کمک‌ ها را با عناوینی مانند «میزان ناچیز» و «مشخص نبودن» مطرح کرده‌اند و شاید همین موضوع نیز باعث چشم پوشی مسئولان در امر ساماندهی اتباع از طریق این کمک‌ها بوده است.

البته اپیدمی جهانی کرونا، کشور را متحمل خسارات سنگینی کرده و اتباع نیز به عنوان بخشی از جامعه که در استان هایی مانند یزد رقم نسبتاً بالایی را شامل می‌شوند، به تبع در وعرض این بیماری هستند و متحمل هزینه و خسارت هایی از این بخش می‌شوند.

«سعید پرویزی» مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد در این باره می‌گوید: در بحث کمک به اتباع در دوران کرونا، سازمان های بین‌المللی کمکی بیش از ۳٠٠ میلیارد تومان به وزارت بهداشت داشته که این وزارت نیز متناسب با نیاز هر استان، اعتبارات مورد نظر را بین آنها تقسیم می‌کند.

وی با بیان این که استان های کشور ساماندهی اتباع مجاز را در دستور کار دارند، اضافه می‌کند: در همین راستا نیز کمک‌های بین‌المللی شامل حال این گروه از اتباع می‎شود که میزان مشخص مبلغ کمک‌ های مربوطه را باید دستگاه ‌های خدمات رسان مربوطه در هر استان اعلام کند.

این مسئول در خصوص تعریف و تقسیم کمک‌های بین‌المللی نیز تصریح می‌کند: این کمک‌ها عمدتاً برای دو نوع تبعه‌ی آواره و تبعه‌ی مهاجر در نظر گرفته شده و به هیچ وجه صرف اتباع غیرمجاز نمی‌شود، هرچند که عمدتا اتباع غیرمجاز نیز به صورت کارگران فصلی در ایران مشغول به کار هستند و سپس به کشور خود باز می‌گردند.

وی در مورد اتباع مجاز خاطرنشان می‌کند: برخی از اتباع با اخذ گذرنامه وارد کشور می‌شوند یا از سال‌های قبل به علت شرایط سخت کشورشان با عنوان پناهنده و آواره به کشور ما وارد شده و بعداً اقدام به اخذ گذرنامه کرده و به صورت یک شهروند و تبعه در ایران زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به سوق یافتن عمده کمک‌های حمایتی و بین‌المللی به اتباع ساکن مهمانشهرها که جزو اتباع مجاز هستند، عنوان می‌کند: این افراد عمدتاً توان معیشت و امکان زندگی در شهر را ندارند و به علت مشکلات مالی در مهمانشهرها ساکن شده‌اند لذا عمده کمک‌های بین‌المللی و مدیریت مرکز اتباع نیز صرف آنها می‎شود.

این مسئول عمده هزینه‌کرد این کمک‌ها را نیز شامل خدمات مربوط به سوادآموزی آنها اعلام و بیان می‌کند: این کمک‌ها در قالب برخی طرح‌های حمایتی صرف خرید اقلام آموزشی شده و شامل حال اتباع می‌شود.

پرویزی در پایان نیز اضافه می‌کند: البته بخش زیادی از خدمات ارائه شده به اتباع نیز مربوط به حوزه بهداشت و درمان است که به طور مستقیم از سوی وزارت بهداشت به اتباع ارائه می‌شود و علاوه بر این نیز برخی از کمک‌ها نیز از طریق بهزیستی صرف اتباع معلول جهت رفع مشکلات معلولیتی آنها می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..