رئیس فراکسیون گردشگری مجلس:

میراث فرهنگی یزد در احیای حرفه مقنی‌گری پیش‌قدم شود

رییس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌ فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حفظ قنوات و حرفه تخصصی مقنی‌گری، گفت: باید اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در این باره پیش قدم برگزاری دوره‌هایی آموزشی شود.

«محمدرضا دشتی اردکانی» ضمن اشاره به اهمیت حفظ میراث تاریخی و فرهنگی مردم برای نسل‌های آینده، اظهار کرد: مقنی‌گری یکی از مواریث مهم یزد به عنوان دیار «قنات» محسوب می‎شود که متاسفانه رو به فراموشی رفته و تعداد انگشت شماری از مقنیان باقی مانده که اغلب نیز سالمند و سالخورده هستند.

وی با بیان این که احیای شغل مقنی‌گری برای حفظ قنوات ضروری است، تصریح کرد: قناتی که بدون مقنی باشد، از بین می‌رود و فراموش می‎شود لذا باید برای حفظ قنوات و حرفه تخصصی مقنی‌ اقدام و دوره‌هایی آموزشی را در این زمینه تشکیل داد و اداره کل میراث فرهنگی باید در این باره پیش قدم شود.

نماینده مردم اردکان و رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که مقنیان عاشقان واقعی میراث فرهنگی هستند، گفت: یک مقنی عاشق میراث و قنات است و ۸۰ متر بدون هیچ دلهره و نگرانی به عمق زمین می‌رود و لازم است چنین افرادی را برای نسل‌های بعدی تربیت کرد تا علاوه بر تخصص کافی، عاشق واقعی میراث فرهنگی باشند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..