معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه عنوان کرد:

افزایش بزه‌دیدگان فضای مجازی به دلیل گستردگی دسترسی کودکان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: افزایش دسترسی کودکان به فضای مجازی، میزان بزه دیدگی در این فضا را افزایش داده است.

به گزارش یزدی نیوز، محمدباقر الفت، در وبینار ملی پیشگیری از بزه دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی با اشاره به حمایت مالی قوه قضائیه از طرح‌های پژوهشی اولویت دار در استان‌ها اظهار داشت: استان یزد در این زمینه از استان‌های پیشتاز بود و با طرح پیشگیری از بزه دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی موافقت شد.

وی با اشاره به اینکه چنین همایشی با محتوای بررسی بزه دیدگی زنان و کوکان در فضای مجازی مورد نیاز جامعه بود، افزود: امیدواریم حاصل این همایش، کاهش بزه علیه این دو قشر باشد.

الفت افزود: بانوان و کودکان بیش از سایر اقشار جامعه نیازمند حمایت‌های قانونی هستند ضمن اینکه نمی‌توان از آسیب‌های فضای مجازی نیز غافل شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد تصریح کرد: فضای مجازی مزایای بسیاری دارد و می‌تواند توسعه در بخش‌های مختلف جامعه را سرعت ببخشد اما از طرف دیگر می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی به ویژه برای گروه‌های آسیب پذیر مانند زنان و کودکان شود.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن سبب استفاده هرچه بیشتر از فضای سایبری و مجازی شده است، تصریح کرد: بسیاری از دانش‌آموزان امروز ناگریز هستند که از امکانات فضای مجازی بهره‌مند باشند و البته همین بهره‌مندی هم امکان ارتباط آنها به فضاهای نامناسب این امکان را هم به وجود می‌آورد.

الفت گفت: این موضوع ضریب آسیب‌دیدگی ناشی از بزه را در جامعه بالا می‌برد و در این ارتباط سوال‌های مختلفی مطرح می‌شود و باید برای آنها پاسخ‌های مناسبی داشته باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تاکید بر اینکه باید بررسی شد که آیا حضور زنان و کودکان در فضای مجازی، زمینه بزه دیدگی آنها را فراهم می‌کند، افزود: باید در کنار جرم شناختن بزهکاری در فضای مجازی و تعریف مجازات‌های آن، در حوزه پیشگیری و فرهنگ‌سازی برای مقابله با آن هم حرکت کرد.

وی بر ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در زمینه نحوه استفاده از فضای مجازی به همه گروه‌ها به ویژه زنان و بانوان تاکید کرد و گفت: آموزش‌های لازم در حوزه نحوه استفاده از فضای سایبر به بانوان و کودکان یک ضرورت انکارناپذیر است و باید در این حوزه ورود جدی داشته باشیم تا افراد به دلیل ناآگاهی دچار بزه نشوند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..