طرح سوالات کنکور سال‌های قبل از انقلاب توسط ریاضیدان یزدی

نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه یزد از دکتر «محمّدعلی قینی» به عنوان یکی از مشاهیر برجسته ریاضی‌ یزد یاد کرد که سال‌های متمادی از طراحان سئوالات کنکور سراسری بود.

«حسین مسرت» بابیان این که قینی در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در شهر یزد به دنیا آمد و از اعقاب استاد حسن حدّاد بود، گفت: این چهره شهیر یزدی تحصیلات ابتدایی‌ خود را در یزد گذراند و در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی با احراز رتبه‌ی اوّل در کل کشور، موفق به دریافت نشان علمی درجه‌ی یک و اخذ دیپلم شد و به استخدام اداره عدلیه (دادگستری) درآمد.

وی خاطرنشان کرد: مسرت ضمن کارهای اداری، به تدریس ریاضیات هم مشغول بود و در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی با کسب مقام نخست کنکور، وارد دانشگاه شد و در اثر ذوق و استعدادی که داشت، ‌در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی به‌ عنوان شاگرد اوّل، کارشناسی ریاضی را دریافت کرد و بعد از بازگشت به یزد به شغل دبیری پرداخت.

مسرت گفت: قینی در سال ۱۳۳۵هجری شمسی با بورس دانشگاه تهران به بلژیک عزیمت و کارشناسی ارشد آمار و دکترای مکانیک را با درجه‌ی ممتاز از دانشگاه دولتی بروکسل دریافت کرد و پس از بازگشت، در سال ۱۳۳۸ در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت و در سال ۱۳۴۵ به مقام استادی نائل شد.

این محقق و نویسنده یزدی ادامه داد: دکتر قینی ضمن تدریس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، دبیر انجمن ریاضی ایران هم بود. وی دو دوره مدیر گروه ریاضی دانشگاه تهران، عضو شورای انتشارات دانشگاه تهران، عضو شورای آموزشی دانشگاه تهران، سرپرست دانشجویان دانشگاه علوم و سالیان متمادی طرّاح سؤالات کنکور بود تا این که در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی بازنشسته شد.

وی با بیان این که قینی پیش و پس از بازنشستگی تا خرداد ۱۳۷۰ با دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، فردوسی مشهد، دانشکده‌ی افسری و ستاد انقلاب فرهنگی همکاری داشت، عنوان کرد: تألیف و ترجمه‌های زیادی در زمینه‌های آمار و ریاضی از این چهره علمی یزد برجای مانده که مقداری از آن‌ها چاپ شده و بقیه‌ هم به صورت جزوه است.

مسرت در پایان نیز اظهار کرد: این ریاضی‌دان برجسته که بسیاری خصائل نیکوی وی بر سر زبان‌هاست و بسیار درباره او حرف می‌زنند، در روز ۳۱ مرداد ۱۳۷۴ دعوت حق را لبیک گفت و استان یزد را از وجود مشاهیری دیگر و از استادی بسیار خوب محروم کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..