ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در قلب اقتصادی جهانشهر یزد

در حالی که رکود بر صنایع دستی چیره شده، نوید ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در قلب شهر جهانی، جانی دوباره در تن خسته فعالان این صنعت خواهد بود.

«محسن عباسی هرفته» رئیس پایگاه جهانی شهر تاریخی یزد  با اشاره به این که در قلب بافت تاریخی یزد همچنان محدوده‌های ارزشمندی در قالب زباله‌دانی و مکان‌های پرمخاطره از باب معضلات اجتماعی زیادی وجود دارند، می‌گوید: مدیریت شهری باید این مکان‌ها را شناسایی کرده و این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

وی ایجاد بازارچه صنایع دستی را از جمله اقدامات مطلوب انجام شده مدیریت شهری اعلام می‌کند، می‌گوید: این مکان‌ که دارای موقعیت مکانی بسیار خوبی در محدوده مجاور برج و باروی شهر در کنار امامزاده شاهزاده فاضل(ع) است، بیش از ۵۰ سال رها شده بود.

این مسئول با بیان این که این محدوده شامل چند خانه رعیتی گلی ساده و خندق شهر است، می‌گوید: این محدوده یک مجموعه طولی و خطی وسیع بوده با خانه‌هایی مخروبه و رها شده، آن هم در قلب بافت تاریخی و در منطقه‌ای مرغوب به لحاظ اقتصادی در مجاور بازار سنتی یزد است.

وی ادامه می‌دهد: مرمت برج و باروی شهر، تغییر کاربری خندق مجاور برج و بارو به یک فضای شهری و مرمت و احیای سه خانه تاریخی از جمله اقدامات انجام شده که اکنون این مکان را به محلی متفاوت تبدیل کرده است.

عباسی هرفته از ایجاد یک بازارچه صنایع دستی در دل این ویرانه مذکور خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به موقعیت این مکان در مجاورت بازار کاربری تجاری برای آن تعریف شد.

وی با اشاره به اهمیت صنایع‌دستی در بحث کلان گردشگری و این که صنایع‌دستی نیازمند حمایت و صنعتگران این حوزه عموماً جوان و طالب کمک هستند، اظهار می‌کند: وجود فضایی برای تولید، نمایش، فروش و بستری برای احیای روابط اجتماعی و مناسبت‌های اقتصادی مربوطه و همچنین رونق و احیای جریان صنایع‌دستی و کمک به هنرمندان و صنعتگران از مهمترین دستاوردهای این طرح مشارکتی شهرداری و دولت است.

مسئول کمسیون عمرانی شورای شهر یزد در خصوص این بازارچه صنایع دستی، می‌گوید: این طرح پس از گذشت سه سال از آغاز، مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و آماده افتتاح است و غرفه‌های این بازارچه از طریق فراخوان در اختیار فعالان جوان حوزه صنایع دستی قرار خواهد گرفت.

پیگیری شهرداری برای ثبت آثار ملموس و ناملموس

«جمال‌الدین عزیزی» شهردار یزد نیز در خصوص دیگر اقدامات شهرداری در رابطه با حوزه صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: یکی از اقدامات شهرداری در خصوص مسئله صنایع دستی، پیگری پرونده‌های ثبت آثار ملموس و ناملموس است که تاکنون در این باره پوشش زنان زرتشتی، شیوه بافت پارچه زری اطلسی، شیوه تهیه حاجی بادام، شیوه تهیه و تولید ماقوت، مراسم سدره پوشی زرتشتیان یزد و شیوه تهیه و تولید مشتک به ثبت رسیده است.

وی اضافه می‌کند: شیوه تهیه نبات یزدی، شیوه تهیه و تولید سفیداب، شیوه قالگری سنتی یزد، شیوه تیزآبکاری سنتی یزد، شیوه ساخت انگشتر گالو ، شیوه ساخت گوشواره کشکی و شیوه ساخت مدال سه لیره نیز از دیگر آثاری است که امسال توسط شهرداری ثبت شد.

عزیزی در خصوص دیگر اقدامات مربوط به حمایت از حوزه صنایع‌دستی، اظهار می‌کند: ایجاد بازارچه صنایع دستی نیز از دیگر اقداماتی است که در نوع خود بی‌نظیر است.

یزد در حوزه حمایت از صنایع دستی به خصوص در دوران کرونا پیشرو کشور بوده و اقدامات خوبی از سوی دولت و بخش خصوصی انجام شده، هر چند که این اقدامات کفاف خسارت سنگین این بخش را نداده است.

 

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..