یزد پایلوت طرح‌های مالچ پاشی غیرنفتی در کشور

مدیرملی مقابله با پدیده گردغبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور: طرح ملی مالچ پاشی غیرنفتی بصورت پایلوت در دو منطقه بحرانی گود گوار بافق و دشت یزد - اردکان در حال اجرا است.

به گزارش یزدی نیوز مرکز یزد، علی محمد طهماسبی بیرگانی گفت: از سال ۱۳۴۶ طرح مالچ پاشی نفتی در کشور آغاز شده است که با توجه به آثار جانبی آن بر روی منابع طبیعی و محیط زیست، مالچ پاشی غیر نفتی در دستور کار و جایگزینی است.

 

مدیرملی مقابله با پدیده گردغبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در سه سال گذشته هم دستورالعمل‌هایی برای بخش‌های حقیقی و حقوقی تهیه شده است که پنج محصول مالچ از مراحل آزمایشگاهی عبور کرده اند و در مرحله پایلوت قرار گرفته اند.

 

وی بیان داشت: دو منطقه بحرانی گود گوار بافق و دشت یزد_اردکان در استان یزد از مناطقی هستند که طرح مالچ پاشی غیر نفتی در آن در حال اجرا است.

 

طهماسبی افزود: این طرح‌ها با اجرای تفاهم نامه‌ای با دانشگاه یزد و مجریان آزمایشی و میدانی مالچ غیر نفتی در سطح یک تا پنج هکتار در این مناطق در حال اجرا است.

 

وی بیان داشت: برای رسیدن به نتایج این طرح تا یکسال و نیم آینده باید منتظر ماند و پس از آن با تائید محیط زیست، گواهی پنج ساله به مجریان طرح داده می‌شود و دستگاه‌های اجرایی موظفند طبق اصول آن عمل کنند.

 

طهماسبی افزود: با پدیده شناسی در کشور مناطق غبارخیز مشخص شده اند که بیش از ۳۴ میلیون هکتار از کشور در مناطق غبار خیز قرار گرفته اند.

 

مدیرملی مقابله با پدیده گردغبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تصریح کرد:حدود چهار و سه دهم میلیون تن غبار سالانه از این مناطق تولید می‌شود.

 

طهماسبی همچنین گفت: در اطراف کشور نیز بیش از ۳۳۰ میلیون هکتار منطقه غبارخیز شناسایی شده است که سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تن غبار از مناطق مختلف به کشور گسیل می‌شود.

 

مدیرملی مقابله با پدیده گردغبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در دولت یازدهم از سال ۱۳۹۶ تاکنون بیش از ۳۷۰ میلیون یورو برای طرح‌های بیان زدایی اعتبار تخصیص داده شده است.

 

وی گفت: در این زمینه بیش از دومیلیون هکتار انواع عملیات‌های بیابان زدایی اجرا و مدیریت شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد هم در حاشیه بازدید از طرح مالچ پاشی گودگوار بافق گفت: اجرای این طرح به صورت پایلوت در استان یزد و در شهرستان‌های بافق و میبد و دشت یزد اردکان به منظور یافتن راه حل‌های علمی برای جایگزینی با مالچ نفتی از سوی مجریان تائید شده محیط زیست کشور اجرا می‌شود.

آخوندی تصریح کرد: در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح در استان و اخذ مجوز‌های محیط زیست، بیش از هزار هکتار از بیانان‌های استان مالچ پاشی غیر نفتی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد تصریح کرد: بیش از یک سوم سطح استان یزد را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهند که برای مقابله با گسترش آن تاکنون طرح‌های مالچ پاشی، نهال کاری و مدیریت روان آب‌ها اجرا شده است.

وی گفت: جنگل کاری در منطقه بحرانی و فرسایش بادی گود گوار بافق از مناطقی است که بیش از پنج هزار هکتار وسعت دارد و تاکنون حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار آن کاشت انجام شده است.

آخوندی تصریح کرد: در صورت اجرای طرح‌های بیابان زدایی در استان و تثبیت شن‌ها و بیابان‌ها در سطح ۶ میلیون هکتار از آن می‌توان تا ۵۰ درصد آسیب‌های گردوخاک به بهداشت و محیط، تاسیسات و زیرساخت‌های اجتماعی را کاهش داد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..