بهسازی دهکده‌ای در دل شهر ابرکوه

no-thumbs

شهرداری و نمایندگی میراث فرهنگی ابرکوه در بهسازی محله پشت آسیاب شهر ابرکوه که به مثابه‌ی دهکده‌ای در دل این شهر است، با هم مشارکت می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) "احمدرضا اسدی" مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه در این رابطه اظهار کرد: نظر به این که طرح مرمت و ساماندهی محله با ارزش پشت آسیاب، دچار وقفه چند ساله شده بود، بازدیدی با حضور رییس میراث فرهنگی شهرستان از بافت تاریخی این محله داشتیم و در جریان این بازدید راهکارهای تکمیل این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین در این بازدید میدانی، ارزش‌های فرهنگی و کالبدی این محله مورد گوشزد و تأکید طرفین قرار گرفت.

اسدی در این رابطه وجود حمام و مسجدی متعلق به دوره صفویه، آسیاب آبی، خانه باغ‌ها، دست کندها در بستر سنگی محله و چرخش آب در فضاهای مختلف محله و همچنین استفاده از فضاهای باز در طراحی و ساخت محله و غیره را از عوامل ایجاد فضایی زیبا و فرح‌بخش در این محله ذکر کرد.

وی سر زندگی این بافت و حضور ساکنین اصیل آن و مجاورت آن با سرو کهنسال ابرکوه را از جمله مشخصه‌ها و ویژگی‌های این محله واقع در دل شهر ابرکوه عنوان کرد.

این مسئول گفت: این محله از نظر کالبدی و اجتماعی دارای استقلال و مجزا از محلات همجوار است.

اسدی ادامه داد: ویژگی این بافت، کالبد ارگانیک و بدون نظم هندسی در ساخت و سازهای ابنیه محله است و می‌توان به عنوان یک مجموعه درخور توجه شهر ابرکوه در توسعه گردشگری از آن بهره‌ برد.

وی با بیان این که مجموع ابنیه و باغات این محله کمتر از ۱۰ هکتار وسعت دارد، گفت: هوشیاری ساکنین قدیمی این محله در بهره‌گیری از بستر سنگی مرتفع ابرکوه و افزایش امنیت خود از خطر سیلاب باعث شده‌ تا موقعیت این محله روی بستر سنگی قرار گیرد.

اسدی عنوان کرد: کوچه‌های قدیمی، جوی‌های آب و سایر فضاهای مورد نیاز اهالی عمدتاً با بهره‌گیری از لایه‌های سنگی به صورت دست‌کن ایجاد شده ‌است.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه در پایان نیز یادآور شد: مشارکت شهرداری و میراث در تکمیل طرح حسینیه، ترمیم و به‌سازی کف پوش، تکمیل طرح جداره‌سازی، تأمین روشنایی و غیره خواهد بود.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..