صنعت دستی کاربافی میبد، ملی شد

no-thumbs

هنر کاربافی از هنرهای دستی مطرح در گذشته شهرهای مختلف استان است که این روزها شاهد احیای آن در شهرستان‌های مختلف و به دنبال آن ثبت این هنر دستی در بین آثار ناملموس ملی کشور هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزهنر کاربافی از ساده‌ترین رشته‌های صنعت نساجی است که در همه شهرهای استان، دایر بوده و این روزها شاهد احیای کارگاه‌های کاربافی در تمام شهرهای استان به ویژه شهر میبد هستیم؛ از این رو این هنر دستی به نام هنرمندان میبدی، به ثبت آثار ملی کشور درآمده است. کاربافی شامل بافت پارچه‌هایی با تار و پود پنبه است که در گذشته برای دوخت کیسه‌های حنا، دستمال، روکش و حتی مدتی نیز به برای تولید باندهای زخم کارایی داشت اما امروز به فراخور نیاز و تقاضای موجود در بازار، به شکل شال‌های رنگی در کارگاه‌های سنتی و با دست، بافته می‌شود.

تلاش برای احیای منسوجات سنتی استان
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ثبت هنر کاربافی هنرمندان میبدی در بین آثار ناملموس ملی خبر داد.
«محمدرضا دهقان» افزود: با توجه به نامگذاری سال جاری به نام سال نساجی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، توجه به منسوجات قدیمی و احیای آنها در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است.
وی با اشاره به ضرورت احیای دستبافته‌های سنتی گفت: کاربافی از ساده‌ترین اشکال صنعت نساجی استان است که کاربری‌های مختلفی داشته اما به دلیل کاهش تقاضا، ۳۰ سال به افول رفته است. این مسئول با اشاره به این‌که تولید منسوجات کاربافی در این بازه زمانی برای هنرمندان آن مقرون به صرفه نبوده است، از تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای احیای این دست بافته سنتی خبر داد.
دهقان گفت: از اقدامات انجام شده برای احیای هنر کاربافی، ایجاد کارگاه‌های آموزشی و حمایت از فعالان برای دایرکردن کارگاه‌های خانگی و اشتغال به ویژه برای بانوان خانه‌دار است. وی ادامه داد: این اقدامات برای شناسایی ارزش این دستبافته و حمایت از هنرمندان آشنا به بافت آن، در دستور کار قرار گرفت و برای شروع کار ۶ کارگاه در مناطق رکن‌آباد، یخدان، بفروئیه، شهیدیه، حجت‌آباد و ابراهیم آباد شهرستان میبد شکل گرفت. دهقان حمایت فرمانداری و حرکت خودجوش مردم این شهرستان را برای احیای این رشته نساجی ستودنی دانست و خواستار توسعه آن در دیگر شهرستان‌های استان شد.

اقبال عمومی از رشته کاربافی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اقبال عمومی مردم شهرهای مختلف استان به فراگیری بافت این دستبافت سنتی، ادامه داد: کاربری‌های جدیدی برای این منسوجات سنتی تعریف شده که از جمله آن تولید شال و روسری و همچنین تولید پارچه‌هایی برای دوخت لباس است.دهقان از توصیه پزشکان به دوخت لباس با پارچه‌های کاربافی با توجه به تولید آنها از پنبه و جلوگیری از بروز حساسیت‌های پوستی خبر داد و افزود: تار و پود این دستبافته از پنبه است که بهترین پوشش برای بدن محسوب می‌شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان از احیای این رشته نساجی سنتی در تمام شهرهای استان خبر داد و افزود: در سال‌جاری ۵ کارگاه کاربافی در شهرستان یزد، تعدادی نیز در اشکذر، تفت و سایر شهرستان‌های استان دایر شده است.
وی افزود: تا امروز ۱۵ کارگاه کاربافی در شهرهای مختلف استان ایجاد شده و هنرآموزان زیادی به یادگیری این دستبافت سنتی روی آورده‌اند به طوری که در میبد ۱۵۰نفر بافت آن را آموزش دیده‌اند.
این مسئول درباره ایجاد کارگاه‌های کاربافی ازسوی هنرآموزان این رشته نیز گفت: افراد برای ایجاد کارگاه‌های کاربافی صاحب‌اختیار هستند و حمایت‌های لازم برای تامین مواد اولیه، دستگاه و حتی خرید بافته‌ها از آنها به عمل می‌آید.

مزایای احیای کاربافی
دهقان از مزایای احیای این رشته نساجی را توسعه اشتغال خانگی اعلام کرد و افزود: سیستم پشتیبانی برای حمایت از اشتغال خانگی کاربافی در استان تعریف شده که فرصت خریداری از منسوجات و عرضه آن را در نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی فراهم کرده است. معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تلاش برای تلفیق دستگاه کاربافی با تارهای رنگ شده دستگاه دارایی، به‌منظور زیباتر کردن منسوجات این صنعت نساجی خبر داد. وی افزود: امیدواریم با الگوبرداری از تلفیق این دستگاه‌ها، موفق به تولید منسوجاتی مطابق با نیاز بازار و به ویژه مورد توجه گردشگران باشیم.
دهقان با تاکید بر این‌که دستبافت‌های کاربافی اکنون نیز رنگی است، ادامه داد: تلفیق این دستگاه‌ها، فرصت مناسبی برای تولید منسوجات رنگارنگ و زیباتر فراهم می‌کند.

ویژگی‌های دستگاه کاربافی
دهقان درباره ویژگی‌های دستگاه کاربافی نیز گفت: این دستگاه ۲ ورودی در ابعاد یک در ۵/۱ متر است که به راحتی در خانه‌های امروزی قابلیت نصب و کار کردن را دارد.
وی از تلاش‌های صورت گرفته برای تبدیل مواد اولیه ساخت این دستگاه از فلز به چوب و تبدیل آن به عنوان یک وسیله تزئینی در فضای خانه‌ها خبر دادو افزود: یکی دیگر از اقدامات مورد توجه این معاونت، کوچک کردن حجم دستگاه است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز بافت این منسوجات، به حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای تامین مواد اولیه ارزان‌قیمت اشاره کرد.

ایجاد ۱۵ کارگاه کاربافی در استان
هنر کاربافی از منسوجات سنتی استان است که این روزها شاهد ثبت آن در بین آثار ناملموس کشور به نام هنرمندان کارباف میبدی هستیم. احیای منسوجات سنتی با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان سال نساجی، در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته و نمونه بارز این توجه، ایجاد ۱۵ کارگاه کاربافی در نقاط مختلف استان است. رشته کاربافی به یکی از رشته‌های مورد علاقه مردم استان به ویژه میبد با توجه به روحیه اقتصادی بانوان این شهر تبدیل شده، به طوری که اقبال عمومی آنها برای دایر کردن کارگاه‌های خانگی این رشته، رو به افزایش است.

بخش نظردهی بسته شده است..