عطش روستاهای یزدبرای بهره‌برداری از مجتمع‌ آبرسانی

no-thumbs

لزوم تامین آب آشامیدنی برای بیش از 500 روستای استان ساخت مجتمع‌های آبرسانی را بیش از پیش ضروری کرده است اما روند نامناسب تخصیص اعتبارات ملی، پیشرفت 30‌مجتمع‌ آبرسانی روستاهای استان را بسیار کند کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزروستاهای استان که از گذشته با جدال کویرنشینان با بی‌آبی و بیرون آوردن آب از دل زمین به واسطه قنات‌ها، آباد شده است، این روزها حال و روز خوبی ندارند.

کمبود آب، بلای جان روستاهای استان
بسیاری از روستاییان به دلیل کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی، بار سفر به مراکز شهری بسته‌اند تا مهاجرت نیز بلای جان روستاها شود و آنها را بیش از پیش، تخریب کند.
اهالی بسیاری از روستاهای استان این روزها حتی آب آشامیدنی مورد نیاز را نیز به سختی تامین می‌کنند و باید در انتظار تانکرهایی باشند که قرار است آب را از مراکز شهری به‌مخازن روستایی منتقل کنند.
شبکه آب آشامیدنی بسیاری از روستاهای استان در بیشتر روزهای هفته قطع است و این مشکل به ویژه در روزهای پایانی هفته که جمعیت روستاها به دلیل مسافرت شهرنشین‌ها، افزایش می‌یابد، نمود بیشتری دارد.
شاید خنده‌دار باشد که بگوییم آب روستا از شهر تامین می‌شود، در حالی که روزگاری آب مورد نیاز مناطق شهری از قنات‌هایی که در دل روستاها حفر می‌شد، تامین می‌شد اما این یک واقعیت تلخ است.
تاثیر نامطلوب خشکسالی بر منابع آبی روستایی به ویژه قنات‌ها، کمبود اعتبار برای لایروبی و احیای قنات‌های خشک و کم‌آب و بهره‌برداری غیراصولی آب به دلیل ترس از کاهش سهمیه همه دست به دست هم داده‌اند تا روستاهای استان بی‌آب شوند.
دولت برای تامین آب مورد نیاز روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها، ایجاد مجتمع‌های آبرسانی روستایی را در دستور کار قرار داده که متاسفانه کمبود اعتبار و کندی تخصیص باعث شود که این مجتمع‌ها کارکرد پیش‌بینی شود را نداشته باشند.

نیاز ۲۳۰ میلیارد تومانی برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان می‌گوید: با توجه به مواجهه ۵۰۰ روستای استان با بحران کم آبی، ساخت مجتمع‌های آبرسانی در دستور کار دولت قرار گرفته اما به دلیل محدودیت اعتبارات، بهره‌برداری از این مجتمع‌ها با تاخیر همراه است.
«محمدرضا حاتمی» می‌افزاید: در حال حاضر بیش از ۸۰ مجتمع آبرسانی در استان در حال فعالیت است و ۳۰ مجتمع نیز با پیشرفت متوسط ۴۰ درصدی، ناتمام باقی مانده است.
وی با بیان این‌که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این مجتمع‌ها بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان است، می‌گوید: امسال ۸ میلیارد تومان برای تکمیل این مجتمع‌ها به استان تخصیص یافته که با توجه به نیاز استان، بسیار کم و محدود است.
این مسئول ادامه می‌دهد: ساخت و بهره‌برداری از مجتمع‌های آبرسانی برای کاهش آبرسانی سیار به روستاهای استان لازم و ضروری است چرا که در حال حاضر آب مورد نیاز ۳۳۰ روستای استان، با تانکر به صورت سیار تامین می‌شود.

تداوم آبرسانی سیار
حاتمی با اشاره به مواجهه روستاهای همه شهرستان‌های استان با بحران کم‌آبی می‌افزاید: این معضل به ویژه در روستاهای مناطق کوهستانی واقع در تفت و مهریز بیشتر احساس می‌شود.
به گفته وی، بیشترین آبرسانی سیار به روستاهای تفت انجام می‌شود و تکمیل این مجتمع‌ها برای کاهش این حجم عملیات آبرسانی سیار، امری اجتناب‌ناپذیر است.
مدیرعامل آبفار یزد با تاکید بر تامین اعتبار ساخت این مجتمع‌های آبرسانی از محل اعتبارات ملی، می‌افزاید: در صورتی که این مجتمع‌های آبرسانی تکمیل نشود، آبرسانی سیار حتی در پاییز و زمستان نیز ادامه خواهد یافت. وی با تاکید بر این‌که برای ساخت هر مجتمع بازه زمانی ۲ تا ۵ ساله تعریف شده است، ادامه می‌دهد: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار و تخصیص نامناسب منابع، از برنامه بهره‌برداری از مجتمع‌های آبرسانی روستایی استان، عقب هستیم.

محدودیت اعتبارات
کارشناس معاونت برنامه‌ریزی و توسعه وزارت نیرو درباره تخصیص اعتبارات ملی برای ساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی استان می‌گوید: برخی از مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور، طرح‌های نیمه‌کاره‌ای است که از سال‌ها قبل آغاز شده است.
«علی خاکساری» می‌افزاید: در دولت جدید با توجه به نیمه کاره بودن برخی از مجتمع‌های آبرسانی، طرح جدیدی آغاز نشده و برای تسریع در تکمیل مجتمع‌های نیمه‌کاره، ردیف اعتباری مشخصی در بودجه از سال گذشته در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به نیاز ۵ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که منابع ملی محدود است و بهره‌برداری از همه این مجتمع‌ها در بازه زمانی کوتاه مدت میسر نخواهد بود. این کارشناس می‌افزاید: به این ترتیب وزارتخانه به اولویت‌بندی مجتمع‌های آبرسانی روستایی اقدام کرده و در صدد تامین اعتبار از منابع جدید برای تکمیل طرح‌های  آبرسانی روستایی است.
وی اضافه می‌کند: سال گذشته اعتبار هزار‌میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌های نیمه کاره پیش‌بینی شد که البته فقط ۲۰۰‌میلیون تومان آن در مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری
خاکساری با اشاره به این‌که امسال دومین سالی است که طرح‌های آبرسانی روستایی مشمول دریافت ردیف اعتباری در بودجه شده است، ادامه می‌دهد: امسال ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بیش از ۹۰۰ طرح نیمه تمام پیش‌بینی شده است.
وی می‌گوید: پیش بینی شده است که از محل صندوق توسعه ملی نیز ۵۰۰ میلیون تومان برای تامین آب آشامیدنی و تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی تخصیص یابد که هنوز اتفاقی نیفتاده است.
وی اضافه می‌کند: ۳۰ طرح از ۹۰۰ طرح نیمه‌کاره آبرسانی کشور مربوط به استان یزد است و تا زمانی که اعتبار مناسبی برای اجرای این طرح‌ها تخصیص نیابد، اتفاق خاصی در استان رخ نخواهد داد.
این کارشناس درباره نگاه ویژه به استان با توجه به مواجهه روستاهای استان با بحران آب نیز می‌گوید: وضعیت روستاهای استان‌های کویری و گرمسیری کشور کم و بیش یکسان است.
وی می‌افزاید: منابع آبی روستاهای استان نیز مانند بسیاری از روستاهای کشور به دلیل تداوم خشکسالی از بین رفته است؛ از این رو حداکثر تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح‌های آبرسانی صورت گرفته اما مشروط به محقق شدن است.

ضرورت تامین منابع مالی جدید
کارشناس معاونت برنامه‌ریزی و توسعه وزارت نیرو می‌گوید: اگر قرار باشد تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی از منابع مالی موجود، تامین اعتبار شود، بیش از ۱۰ سال برای تکمیل آن زمان لازم است. «علی‌خاکساری» با بیان این‌که زمان پایان تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی سال۹۸ در نظر گرفته شده است بر ضرورت تخصیص اعتبار از منابع مالی جدید از جمله صندوق توسعه ملی تاکید می‌کند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..