رئیس پلیس فتای یزد هشدار داد:

ذخیره اطلاعات شخصی در لپ‌تاپ و تلفن همراه تهدیدکننده امنیت فضای مجازی

رئیس پلیس فتای استان یزد با بیان این‌ که مدیریت فضای مجازی و آشنایی با مولفه‌های سواد رسانه‌ای لازمه استفاده از فناوری‌های نوین است، تاکید کرد: ذخیره اطلاعات شخصی در لپ‌تاپ و تلفن همراه تهدیدی جدی برای امنیت افراد در فضای مجازی است.

به گزارش یزدی نیوزتمایل روز افزون به استفاده از فناوری‌های پیشرفته از جمله رایانه و اینترنت، شرایط و بستر مساعدی برای ظهور جرایم سایبری به وجود آورده است و از آن جا که این جرایم در فضای مجازی انجام می‌شوند و مانند سایر جرایم ملموس نیستند، مراجع قضایی و انتظامی برای پیشگیری از این جرایم و کشف آن‌ها با چالش‌های نوینی مواجه می‌‍شوند.

 
 با توجه به خلاء موجود در قوانین داخلی، نیروهای انتظامی برای پیشگیری از این جرایم و کشف آنها در عمل با مشکلاتی مواجه است و ضرورت دارد که لایحه قانون مجازات جرایم رایانه‌ای که مدت‌هاست در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، هر چه سریع‌تر به تصویب برسد و به مرحله اجرا گذاشته شود تا پلیس بتواند به عنوان حافظ نظم و امنیت در فضای مجازی، نقش موثر خود را ایفا کند.
 
با توجه به آن که دلایل ارتکاب جرم در فضای مجازی عمدتاً ادله‌ی الکترونیکی هستند، ضرورت آموزش‌های تخصصی در خصوص رایانه و اینترنت به ماموران پلیس و کاربران شخصی نیز بیشتر آشکار می‌شود.
 
سرهنگ «مرتضی ابوطالبی» رئیس پلیس فتای استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌ که فضای شبکه‌های اجتماعی مملو از کاربرانی است که با هویت‌های جعلی و برای مقاصد خاص مثل کلاهبرداری، اشاعه فحشاء و سایر اقدامات غیرقانونی و مجرمانه نسبت به ارتباط‌گیری با کاربران اقدام می‌کنند، اظهار کرد:‌ نداشتن آگاهی مناسب و کافی از دانش سواد رسانه‌ای و مدیریت فضای مجازی بستر جولان سودجویان مجازی را بیش از پیش محیا ساخته است.
 
وی افزود: ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی و مهم در لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه از جمله مصادیق بارز نداشتن اطلاعات کافی از نحوه مدیریت فضای مجازی و دانش سواد رسانه‌ای است.
 
رئیس پلیس فتای فرمانده انتظامی استان یزد در ادامه گفت: تسلط کامل والدین بر مهارت‌های مربوط به استفاده از رایانه‌ها، اینترنت و فضای مجازی می‌تواند تاثیر بسزایی در فراگیری مهارت‌های مختلف زندگی و همچنین آموزش‌های مرتبط با تحصیلات و مسائل علمی داشته باشد.
 
سرهنگ ابوطالبی تصریح کرد: باید در نظر داشت فضای مجازی که می‌تواند با برنامه‌ریزی به بستری آموزشی و مفید تبدیل شود، با توجه به ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند زمینه ساز خطراتی در تمامی سطوح و ابعاد زندگی نیز باشد.
 
این مسئول با بیان این‌که فضای مجازی و اینترنت به رغم تمام کاربردها و کارکردهای مفید خود، آسیب های اجتماعی خاصی نیز دارد که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود، خاطرنشان کرد: تاثیر این آسیب‌ها به ویژه در نسل در حال رشد کشور حساس تر بوده و دقت بیشتری را می‌طلبد.
 
وی در پایان آزادی بی حد و حصر در فضای مجازی، خلع قانونی و عدم امکان حضور و نظارت پلیس بر تمام ابعاد آن را از جمله عوامل لحظه‌ای عمل کردن عده‌ای از کاربران در فضای مجازی دانست و بیان کرد: گمنامی، بی چهرگی و بی‌نامی افراد در اینترنت نه تنها پیگرد قانونی مجرمان را در فضای رایانه‌ای مشکل می‌سازد، بلکه زمینه گسترش آن را نیز فراهم می‌آورد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..