اتحادیه آجیل و خشکبار در تب خسارت های شیوع کرونا؛ صادرات خشکبار در زمان محدود درخواستی برای رفع مشکل

اتحادیه آجیل و خشکبار که بهترین زمان فروش و درآمد خود را به دلیل شیوع کرونا از دست دادند الان به صورت جدی با مشکل مواجه شده‌اند.

به گزارش یزدی نیوزشیوع بیماری کرونا در کشور سبب شد که به جز صنوف تامین کننده اقلام ضروری و مایحتاج روزانه مردم، تمام صنوف تعطیل شوند.

 
این تعطیلی که در ایام پایان سال و شروع سال جدید رخ داد سبب شد بسیاری از کسب و کارهایی که در طول سال به انتظار همین زمان برای فروش و کسب درآمد هستند خسارت‌های زیادی را متحمل شوند.
 
صنوف متضرر از کرونا را شاید در نگاه اول محدود به چند صنف دانست و همانگونه که برخی از مسئولان در کشور با همین نگاه تنها ۱۰ صنف را در لیست صنوف متضرر از کرونا قرار داده بودند در حالی که شاید بتوان گفت که تقریبا تمام صنوف در این ایام با مشکل جدی مواجه شده بودند.
 
یکی از صنوفی که در این ایام با مشکل جدی روبرو شدند و کسبه آن خسارت های بسیار سنگینی متحمل شدند، «اتحادیه خوار و بار فروشان، آجیل و خشکبار» بودند.
 
جلیلی پور رئیس این اتحادیه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان یزد با اشاره به اینکه اعضای این اتحادیه پیش از شیوع ویروس کرونا خرید خود را به صورت کامل انجام دادند و خود را برای فروش در ایام نوروز آماده کردند گفت: یک واحد کوچک خوار و بار فروشی برای اینکه بتواند پاسخگوی نیاز مشتریان خود در روزهای پایانی سال باشد باید حداقل ۲۰۰ میلیون خرید کند و واحدهای بزرگ هم خریدهای میلیاردی انجام داده‌اند.
 
 
 
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه هیچ یک از این واحدها نتوانستند محصولات خود را در اسفند و فرورودین بفروشند گفت: ماندگاری خریدهای آنها هم زیاد نیست و محصولاتشان پس از گذشت مدت محدودی خراب می‌شوند و با توجه به اینکه فروشی نداشتند، چک‌های آنها برگشت می‌شود.
 
رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان، آجیل و خشکبار با بیان اینکه درخواست اعضای این اتحادیه از دولت این است که بستری برای فروش اجناس این اتحادیه‌ها فراهم شود افزود: مردم به جای عید نوروز در عید فطر اقدام به خرید آجیل کنند تا هم حال و هوای شادی و عید در بین آنها بیشتر باشد و هم جلوی خسارت‌های سنگین به این اتحادیه گرفته شود.
 
جلیلی‌پور با تاکید بر اینکه وام‌های پنج میلیونی و ۱۰ میلیونی نمی‌تواند گره‌ای از کار اعضای این اتحادیه باز کند گفت: الان کمترین رقم چک هر واحد بالاتر از این ارقام است و درخواست داریم که وام‌های با مبلغ بالا به این صنوف اختصاص پیدا کند تا بتوانند چک‌های خود را پاس کنند.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اجناس فروش نرفته و نمی‌توان بیش از چند ماه آنها را در انبار نگاه داشت، قطعا در داخل امکان دارد که همه این محصولات فروش نرود و باید زمینه‌ای فراهم شود تا بتوان پسته و خشکبار را در زمانی مشخص به خارج کشور صادر کنیم تا این مواد خراب نشود.
 
صادرات محصولات به خارج از کشور با توجه به زمان محدودی که در ارتباط با تاریخ انقضای آجیل و خشکبار وجود دارد می‌تواند نقش مهی در رفع مشکل این صنف داشته باشد لکن لازم است در صورتی که تصمیم به این امر گرفته می‌شود، تدابیر لازم برای افزایش قیمت در داخل کشور هم اندیشیده شود چرا که در دوره‌های مختلف مشاهده شده بود که آزاد شدن صادرات محصولات سبب افزایش بسیار زیاد قیمت کالاهای تولیدی می‌شود.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..