«هر مسجد یک حقوقدان» طرحی موثر برای جذب اعتماد عمومی به دستگاه قضایی

معاون فرهنگی دادگستری استان یزد گفت: اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان بازتاب بسیار مثبتی را در جهت جذب اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی به همراه داشت.

به گزارش یزدی نیوز«محمدرضا عرشیان» در نشست شورای معاونین دادگستری استان گفت: در راستای دستورالعمل های ابلاغی و اجرایی از سوی معاونت فرهنگی قوه قضائیه و همچنین برنامه های پیشنهادی فعالیت های متنوع و مختلفی را در سال ۹۸  برگزار کرده است.

 
وی با اشاره به ثبت و  پیگیری برنامه های معاونت فرهنگی از طریق سامانه فهام اظهار کرد: یکی از برنامه ها موفق این معاونت حضور قضات در مساجد تحت عنوان هر مسجد یک حقوقدان بود که با همراهی خوب معاونین دادگستری استان وقضات برگزار شد.
 
این مسئول با بیان اینکه حضور در مساجد بازتاب بسیار مثبتی را در جهت جذب اعتماد عمومی به همراه داشت، افزود: مردم از این طرح بسبار استقبال کردند چرا که هم مشکلات قضایی مردم مورد بحث ، تجزیه و تجلیل قرار گرفت و هم شبهات حقوقی آن ها پاسخ داده شد .
 
عرشیان بیان کرد: اعزام خانواده همکاران به اردوهای آموزشی فرهنگی مشهد مقدس، اعزام مزدوجین به اردوهای تکمیلی آموزشی و فرهنگی با هدف تحکیم بنیان خانواده، برگزاری اردوه های یک روزه خانواده خوب، برگزاری اردوهای خانوادگی راهیان نور با هدف افزایش سطح بصیرت، بینش سیاسی و انقلابی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از جمله برنامه های اردویی این معاونت در سال جاری بوده است.
 
وی بر لزوم پاسداشت مقام شهید و فرهنگ شهادت در جامعه تاکید کرد و افزود: در این راستا حضور در مراسم بزرگداشت شهدای دستگاه قضایی استان ، بازدید از خانواده شهدا و ایثارگران ،استقبال از شهید گمنام در دادگستری استان و همچنین بازدید از خانواده شهید احمدی روشن به طور ویژه در برنامه های این معاونت قرار گرفت.
 
عرشیان از طرح کتابخوان به عنوان یکی از فعالیت های شاخص این معاونت در حوزه گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی یاد کرد و گفت: این طرح با هماهنگی معاونت منابع انسانی در قسمت آموزش در حال برگزاری است که مورد استقبال خوب همکاران قرار گرفته است.
 
وی در تبیین برنامه هایی قرآنی معاونت فرهنگی دادگستری استان عنوان کرد: برگزاری جلسات ماهانه قرآن کریم ویژه خواهران، برگزاری جلسه خانوادگی محفل انس با قرآن کریم با حضور اساتید مجرب استانی شنبه شب ها در محل آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) و برگزاری سلسله جلسات جرعه معرفت با محوریت نهج البلاغه به صورت ماهانه از جمله برنامه های این معاونت در سال جاری بوده است.
 
معاون فرهنگی دادگستری استان افزود: طرح جامع قرآنی از از دیگر برنامه های قرآنی این معاونت در سال ۹۸ بوده که در قالب مسابقه، دوره و کارگاه آموزشی و تربیتی، همایش، نشست و مراسم و با هدف ترویج فرهنگی قرآنی و آشنایی و انس باقرآن برگزار شده است.
 
وی با اشاره به اجرای طرح جام معرفت با حضور ۱۵۸ نفر در استان گفت: این طرح با هدف ترویج معنویت و اخلاق اسلامی در قالب ۴۷ تیم برگزار و از نفرات برتر تجلیل شد.
 
عرشیان از برگزاری سلسله جلسات سیر و سلوک و اخلاق موعظه ای به عنوان یکی دیگر از فعالیت های این معاونت یاد کرد و گفت: در این طرح با همکاری حوزه علمیه هر ۱۵ روز یکبار با حضور اساتید اخلاقی اعزامی از قم جلساتی با حضور همکاران  و با موضوع بحث های اخلاق موعظه ای برگزار و در پایان به شرکت کنندگانی که کامل ترین خلاصه بحث را ارائه کنند جوایزی اهدا می شود.
 
وی افزود: برگزاری همایش استانی روحانیون و تشکیل کمیسیون نقش روحانیون در ارتقای نماز در دستگاه قضایی و در ادامه معرفی۶ نفر از روحانیون  همکار به همایش کشوری روحانیون قوه قضائیه با هدف مسئولیت خطیر روحانیت در باب تبلیغ از دیگر فعالیت های سال ۹۸ این معاونت بوده است.
 
عرشیان از تکریم ارباب رجوع به عنوان سرلوحه فعالیت های دستگاه قضا یاد کرد و افزود: در راستا تحقق منویات ریاست قوه قضائیه مبنی بر تکریم ارباب رجوع با همکاری معاونت منابع انسانی نشست آموزشی کلیات و مهارت های تکریم ارباب رجوع در استان برگزار شد.
 
وی از بازنشستگان به عنوان سرمایه های عظیم انسانی و معنوی دادگستری استان نام برد و گفت: برگزاری جلسات متعدد با بازنشستگان، برگزاری جشن به مناسبت روز مباهله و تکریم خانواده و بازنشستگان و سرکشی از بازنشستگان از جمله فعالیت های صورت گرفته در این حوزه بوده است.
 
معاونت فرهنگی دادگستری استان بر لزوم پاسداشت مناسبت های ملی و مذهبی تاکید کرد و گفت: ماهیت فرهنگی و انقلابی دادگستری ایجاب می کند تا این دستگاه در مناسبت ها حضور فعالی داشته باشد .
 
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز مشاروه امام حسین(ع)، افزود: این تفاهم نامه با هدف بهره مندی خانواده همکاران از تمام خدمات مشاوره ای این مرکز منعقد و در سال جاری  ۱۴۰ مورد مشاروه در موضوعات مختلف تحصیلی، خانواده و تربیت کودک ارائه شده است.
 
عرشیان اظهار کرد: برگزاری همایش سلامت اداری به عنوان یکی از کارهای نو خلاقانه این معاونت در سال جاری بود که با مشارکت سازمان بازرسی کل و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری برگزار شد.
 
وی تصریح کرد: برگزاری همایش سراسری بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، برگزاری جشن روز دختر، برگزاری همایش روز ملی خانواده، مشارکت و حضور در دومین کنفرانس تخصصی حقوق کودک و برگزاری همایش پیاده روی ویژه خواهران از برنامه های شاخص دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان معاونت فرهنگی دادگستری استان در سال ۹۸ بوده است.
 
 به نقل از روابط عمومی دادگستری یزد، عرشیان با بیان اینکه برای سال آینده ۳۰ برنامه در این معاونت طراحی و تدوین شده است، در پایان افزود: برگزاری مرحله کشوری مسابقات کتابخوانی جام معرفت، برگزاری شب شعر عدالت، تدوین و چاپ کتاب ۴۰ قاضی ۴۰ خاطره، تجلیل از فرزندان بسیجی همکاران، برگزاری مرحله دوم و سوم آزمون جامع سه مرحله ای طرح قرآن در خانه ۳، برگزاری مراسم و همایش در مناسبت ها از جمله برنامه های پیش بینی شده این معاونت در سال آینده است
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..