رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد مطرح کرد؛

رقابت نفس‌گیر الکل و کرونا در گرفتن قربانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از افزایش شمار مسمومیت‌های گزارش شده با الکل در یزد خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا میرجلیلی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزارت بهداشت، یزد اکنون به لحاظ میزان ابتلاء در زمینه کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد، اظهار داشت: علاوه بر کرونا، مسمومیت با الکل نیز به دلیل باورهای غلطی که در این زمینه وجود دارد، در حال افزایش است.

 
وی افزود: به دنبال توزیع الکل تقلبی توسط برخی افراد سودجو، تعداد جان باختگان مسمومیت الکلی در استان به پنج نفر و تعداد مسمومان هم به ۳۰ تن رسید و به نظر می‌رسد با افزایش شمار جان باختگان و افراد بستری به خاطر مسمومیت الکلی در کمال تعجب رقابت تنگاتنگی میان این مسئله و ویروس کرونا در کشور وجود دارد.
 
میرجلیلی ادامه داد: همچنین تاکنون یک مورد مرگ مغزی و دو مورد هم مشکوک به نابینایی ناشی از مسمومیت با متانول در استان به ثبت رسیده است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: در حال حاضر مسمومان در بخش آی سی یو بیمارستان‌های شهید بهشتی تفت و شاه ولی بستری و تحت درمان هستند.
 
میرجلیلی با اشاره به علائم مسمومیت با الکل تصریح کرد: تاری دید، سرگیجه و عدم تعادل از علائم عمده مسمومیت با الکل است و در صورت مشاهده این علائم به سرعت با اورژانس ١١٥ تماس بگیرند.
 
وی با بیان این‌که بر اساس شواهد و منابع علمی، مصرف خوراکی الکل چه نوع طبی و چه در نوع صنعتی هیچ‌گونه تأثیری در جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا ندارد، عنوان کرد: فقط استعمال موضعی الکل طبی یا سفید برای ضدعفونی سطوح و دست‌ها است که ویروس کرونا را از بین برده و مانع انتشار و ابتلاء به بیماری کرونا می‌شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: مصرف مشروبات الکلی و نیز موادمخدر باعث تضعیف سیستم ایمنی و در نتیجه احتمال بیشتر ابتلاء و در صورت ابتلاء، احتمال مرگ ناشی از ویروس کرونا افزایش می‌یابد.
 
میرجلیلی با اشاره به اینکه در خانه ماندن و رعایت موازین بهداشتی به‌ویژه شستن دست‌ها، از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری به این بیماری عنوان شده است، یادآور شد: بهتر است هم استانی‌ها راه‌های واهی برای مقابله با این بیماری را در پیش نگرفته و مشکلات حوزه بهداشت و درمان را دوچندان نکنیم.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..