برای نجات گردشگری بعد از کرونا چه باید کرد؟

حمایت حداقلی دولت از بخش خصوصی برای جبران خسارت‌ها

مدیر کل سابق میراث فرهنگی استان یزد با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری با هدف جبران حداقلی بخشی از خسارت‌های وارده ناشی از شیوع کروناویروس، گفت: مشکل صنعت گردشگری پس از رفع بحران کرونا با تدوین بسته‌های سفر، ملاحظات بیمه‌ای و مالیاتی و حمایت از وزارت میراث فرهنگی با همکار...

به گزارش یزدی نیوز«فاطمه دانش یزدی» با اشاره به تبدیل شدن بیماری کرونا به یک دغدغه و مشکل جهانی، اظهار کرد: اغلب کشورهای دنیا نیز در حوزه گردشگری از این موضوع تاثیر پذیرفته و دچار آسیب شده‌اند که کشور ایران و استان یزد نیز در این ردیف قرار دارند.

 
وی حفظ سلامت مردم را در ارجحیت و اولویت نسبت به دیگر مسائل دانست و گفت: از همان ابتدایی‌ترین روزهای درگیر شدن استان یزد با این ویروس، جامعه گردشگری و هتلداران استان با وجود ضررهای زیاد و بعضاً غیرقابل جبران، با شعار «نه به کرونا» همراه شده و تمام فعالیت‌های خود را با این رویکرد، برای قطع زنجیره بیماری کرونا با شعار «در خانه می‌مانیم» به تعلیق درآورده‌اند.
 
دانش یزدی با ابراز امیدواری نسبت به رفع این بحران جهانی با همکاری مردم و تلاش شبانه‌روزی مسئولان به ویژه در حوزه بهداشت و درمان با کمترین آسیب، گفت: باید برای دوران پس از بحران کرونا، راهکارهایی برای جبران خسارت به مشاغل مختلف از جمله صنعت گردشگری به کار گرفت.
 
وی افزود: متخصصان این حوزه، فعالان با تجربه و مسئولان تصمیم‌گیرنده باید برای ساماندهی وضعیت گردشگری در انجمن‌های تخصصی به تحلیل شرایط و رسیدن به برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت کاربردی در این حوزه برسند.
 
این فعال فرهنگی و اجتماعی در مورد اهمیت گردشگری در دوران پسا بحران هم خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش دیدارهای خانوادگی و قرنطینه بودن بسیاری از مردم و همچنین خستگی و فشار تحمیل شده به کادر درمان باید به گردشگری به عنوان رفع نیاز اساسی افراد جامعه که همان نیاز روحی است، اهتمام شود چرا که جابجایی محیطی برای رفع خستگی‌های روحی و جسمی بسیار اثرگذار است.
 
دانش یزدی برنامه‌ریزی رویدادهای محلی، استانی، ملی و بین‌المللی را اولین اقدام موثر برای بازیابی فضای گردشگری دانست و گفت: با توجه به این که گردشگری موضوعی فرابخشی است، اگر بعد از اتمام این شرایط بخواهیم شرایط به خوبی سامان یابد، باید همه دستگاه‌های اجرایی به میدان بیایند.
 
وی ادامه داد: مراجع اجتماعی نیز یکی از عناصر مهم در بازگردانی فضای گردشگری و جریان‌سازی سفرهای مردمی است و با تکیه بر سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یکی از مراجع مهم اجتماعی می‌توان به مرور خمودگی ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا در صنعت گردشگری را بهبود بخشید.
 
رییس سابق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، فعالان عرصه گردشگری را از پیشگامان کمک به کنترل و جلوگیری از شیوع کرونا دانست و گفت: با تعطیلی مراکز فعالیت و همکاری‌های خود در زمینه‌های مختلف، حفظ جان و سلامت مردم را بر شغل خود ارجح دانسته و هر گونه ضرر مادی و معنوی را به جان خریدند.
 
این فعال گردشگری با بیان این که بسیاری از کشورهای درگیر این بحران تمهیداتی را برای مقابله با این بحران و جلوگیری از خسارت‌های آن داشته‌اند،گفت: وعده کاهش مالیات در این کشورها از مهمترین اولویت‌هاست، البته در کشورهایی مانند ویتنام و استرالیا وعده آسان گرفتن مقررات ویزایی و همچنین ایجاد کمپینگ جذب توریست از دیگر راهکارها به شمار می‌رود.
 
دانش یزدی با بیان این که کشورهایی مانند مالزی و فیلیپین هم از مردم کشورهای خود خواستار تقویت سفرهای داخلی پس از بحران و جذب گردشگر خارجی پس از آن شده‌اند، گفت: چین به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده گردشگر در دنیا و به عنوان اولین مبدا شیوع بیماری کرونا، دچار آسیب قابل توجهی به خصوص در صنعت گردشگری شده و شاید در حوزه گردشگری بیشترین صدمه را نسبت به کشورهای دنیا داشته است.
 
این فعال گردشگری با تاکید بر این که صنعت گردشگری به عنوان محرک رشد اقتصادی در دنیا اهمیت بالایی دارد، گفت: صنعت گردشگری بعد از نفت و خودروسازی، در جهان مطرح است و به عنوان محرک رشد اقتصادی در دنیا از آن یاد می‌شود به طوری که حدود ۶.۷ تریلیون دلار رشد اقتصادی در بخش خدمات ناشی از گردشگری بوده و بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالصی‌های جهان را به خود اختصاص داده اما ویروس کرونا بحرانی عظیم در صنعت گردشگری ایجاد کرده است.
 
وی با بیان این که گردشگری در ایران صنعتی نوپاست، گفت: گردشگری ایران به عنوان مقصد کشورهای ارزان مطرح است اما با درگیر شدن ایران به وسیله ویروس کرونا مسافرت‌های داخلی محدود و ناممکن شده و توصیه‌ها به خانه ماندن شده است، از طرفی نوروزگاه‌ها و برنامه‌های نوروزی هم با وجود قابلیت بالای درآمدزایی از دست رفته‌اند و خسارت‌های زیادی را وارد کرده است.
 
دانش یزدی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت برنامه ریزی‌هایی را برای بخش خصوصی به ویژه با هدف جبران حداقل بخشی از خسارت‌های وارد شده داشته باشد و بسته‌های سفر، ملاحظات بیمه‌ای و مالیاتی را با حمایت وزارت میراث فرهنگی در نظر بگیرد و همه دستگاه‌ها حمایت‌هایی را داشته و حداقل برنامه‌های اولویت‌دار را اجرایی کند.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..