یک اقتصاددان یزدی پیشنهاد کرد:

بازنگری سند آمایش استان یزد با توجه به شیوع کرونا/ اقتصاد مراقبت نیز به اولویت‌ها اضافه شود

عضو یزدی انجمن اقتصاددانان ایران به مسئولان استان یزد پیشنهاد کرد که اقتصاد مراقبت را به عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی مشاغل نو ظهور که توسط مجمع جهانی اقتصاد ارائه شده است، به سند آمایش استان اضافه کند.

به گزارش یزدی نیوز«عباس علوی راد» اظهار کرد: در شرایطی که استان یزد نیز با ویروس کرونا درگیر شده است، به استاندار یزد پیشنهاد می‌شود در سند آمایش استان بازنگری داشته و اقتصاد مراقبت (Care Economy) را به عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی مشاغل نوظهور که توسط مجمع جهانی اقتصاد ارائه شده است، به آن اضافه کند.

 
وی افزود: سارس، مرس، ابولا، آنفولانزا و اینک کرونا ویروس همواره در کمین تخریب سلامت جامعه جهانی بوده و به‌جرات می‌توان گفت که کرونا، آخرین تهدید کننده سلامت بشر نخواهد بود.
 
عضو انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد این تهدید کننده‌ها و سایر تحولات زندگی بشری منجر به این شده تا جوامع پیشرفته در یک بستر آینده پژوهی در پی استقرار «اقتصاد مراقبت» برای پاسخ به ریسک‌های سلامت شهروندان خود باشند.
 
وی در ادامه عنوان کرد: در همین راستا مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی تحت عنوان شغل‌های آینده (انتشار سال ۲۰۲۰) در یک بستر آینده پژوهی، اقتصاد مراقبت (Care Economy) را به عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی مشاغل نوظهور با پوشش ۱۳ گروه شغلی و ۱۰ مهارت خاص برای ۳ سال آینده معرفی کرده است.
 
این دانشیار اقتصاد یادآور شد: یکی از مشکلات ذاتی سندهای آمایش سرزمین، محبوس بودن در زمان تدوین و غیر دینامیک بودن آن است. لذا وقتی سند آمایش استان یزد در حال تدوین بود هنوز اقتصاد مراقبت به این اهمیت نبود و کرونا ویروس هم در محیط زندگی ما حضور نداشت.
 
علوی راد تأکید کرد: کرونا ویروس و سایر تحولاتی که در اثر آن در حوزه مسائل اقتصادی مشاهده می‌شود، واقعیت‌های امروز و فردای زندگی مردم استان یزد بوده و قابل‌چشم‌پوشی نیستند.
 
این اقتصاددان با بیان این که از استاندار یزد درخواست می‌شود تا در اسرع وقت سند آمایش استان بازنگری و اقتصاد مراقبت به اولویت‌های آن اضافه شود، ابراز کرد: در این راستا اعضای «کانون تفکر آینده پژوهی اقتصاد یزد» آمادگی کامل خود را جهت انجام مطالعات تکمیلی و ضرورت اضافه کردن اقتصاد مراقبت به اولویت‌های فعالیت‌های اقتصادی سند آمایش استان یزد اعلام می‌کنند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..