مدیرکل حفاظت محیط‌زیست یزد تشریح کرد؛

استفاده از قنات؛ مدیریت خلاقانه مصرف آب در توسعه پایدار

پورملایی گفت: استفاده از قنات به عنوان بهترین شکل مصرف آب در توسعه پایدار عنوان می‌شود که پرداختن به آن می‌تواند همگان را با نحوه مدیریت مصرف و همچنین ابعاد فنی و خلاقانه مدیریت آب آشنا کند.

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل حفاظت محیط‌زیست یزد، هدف از برگزاری نوزدهمین نمایشگاه محیط زیست را بسترسازی مناسب برای مشارکت عمومی در حفاظت از محیط‌زیست، ارائه راهکارهای اصولی و عملی برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و فرصتی برای به نمایش گذاشتن جدیدترین دستاوردها و فناوری‌های شرکت‌ها در زمینه محیط‌زیست و صنایع مرتبط در بخش‌های تولیدی و خدماتی بیان کرد.

 
نیره پور ملایی گفت: نمایشگاه محیط‌زیست، فرصتی برای بیان مسائل و مشکلات زیست‌محیطی است؛ البته طرح مسائل و مشکلات باید در کنار ارائه راهکار باشد؛ از این رو ارائه ظرفیت‌های بالقوه استان یزد در حوزه‌های محیط‌زیست طبیعی، انسانی و اقدامات شاخص زیست‌محیطی استان در حوزه‌های مختلف، ارائه گزارش جامع از وضعیت محیط‌زیست استان یزد و معرفی طرح‌های پژوهشی انجام شده در استان، از دیگر اهداف نوزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط‌زیست تهران است. این اداره کل با همراهی ۱۰ صنعت پاک استان، آزمایشگاه‌های معتمد، شرکت‌های دانش بنیان و قرق‌های اختصاصی به صورت پاویون در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.
 
پور ملایی با اشاره به فراوانی خطراتی که امروزه محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور با آن مواجه‌اند، افزود: آشنا کردن نسل امروز و حتی مسئولان این عرصه، جزو وظایف اصلی دست‌اندرکاران محیط‌زیستی کشور است که می‌توان با برنامه‌ریزی درست و انتقال مفاهیم محیط‌زیستی به صورت قابل فهم به عموم در نمایشگاه، در راستای تحقق این اهداف گام برداشت.
 
وی در مورد ارائه دستاوردها و توانمندی‌های این سازمان در نمایشگاه تصریح کرد: این اداره کل با ارائه دستاوردهای مرتبط با حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی، اعم از فعالیت‌های دانش‌بنیان، سیستم‌های کنترل و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، پایش محیط‌زیست، آب و پساب، مدیریت پسماند، ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی واحدهای صنعتی و خدماتی، تنوع زیستی، آموزش و فرهنگ‌سازی در نمایشگاه حضور دارد و عرضه و ارائه دستاوردها و ابتکارات زیست‌محیطی در یک نمایشگاه، بی‌شک انگیزه‌های نوآوری میان متخصصان را دوچندان خواهد کرد.
 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست یزد، اولویت‌ها و دغدغه‌های محیط‌زیستی این استان را برای ارائه در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست چنین بیان کرد: محیط زیست، میراثی ارزشمند برای آیندگان است و حفاظت از آن، جزئی تفکیک‌ناپذیر از توسعه پایدار شهری به شمار می‌آید؛ بنابراین برای حفظ این میراث گرانبها باید از فعالیت‌هایی نظیر استفاده نادرست از انرژی‌ها، بهره‌برداری و تخریب بی‌رویه منابع پایه، الگوهای نامعقول تولید و مصرف، افزایش آلودگی‌ها و… جلوگیری به عمل آید تا با توجه به این مهم بتوان فرهنگ صحیح استفاده از آن را در جامعه نهادینه کرد.
 
وی افزود: «مسئله آب، مهم‌ترین دغدغه استان است؛ استفاده از قنات در استان یزد به عنوان بهترین شکل مصرف آب در توسعه پایدار عنوان می‌شود که پرداختن به آن، ضمن معرفی نقش پیشینیان در زمینه حفظ و حراست از آب، می‌تواند همگان را با نحوه مدیریت مصرف و همچنین ابعاد فنی و خلاقانه مدیریت آب آشنا کند.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..