رئیس جهاددانشگاهی یزد اشاره کرد؛

جوامع محلی حلقه مفقوده‌ی تصمیمات برنامه‌ریزان صنعت گردشگری

رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد و یکی از پایه‌گذاران مقطع دکترای گردشگری برای اولین بار در استان یزد با اشاره به ذی‎نفعان اصلی صنعت گردشگری، از گردشگر، جامعه محلی، کارافرینان، فرهنگ و محیط زیست به عنوان حلقه‌های مفقوده تصمیم‎‎گیری‌های برنامه‌ریزان صنعت گردشگری یاد کرد.

به گزارش یزدی نیوز«مهدی باصولی» در نشست تخصصی گردشگری که با محوریت ارتباط شبکه‌ای ذی‌نفعان صنعت گردشگری در دانشگاه یزد برگزار شد، با بیان این که ذی‌نفع به معنای ذی اثر است، گفت: ذی نفع در مفهوم دچار چالش است اما در حالت کلی به افرادی که بیشترین اثرگذاری یا اثرپذیری را دارند، گفته می‌شود که شامل جوامع محلی، دولت و بخش خصوصی است اما هر کدام دارای اثرات مثبتی هستند و زمانی که توسعه رخ دهد، اثرات منفی آنها نیز کاهش می‌یابد.

 
وی با بیان این که ذینفعان خواسته‌های متفاوتی دارند، گفت: هر چند ذی‌نفعان دارای خواسته‌های متفاوتی هستند اما الزاما این خواسته‌ها یکسان نیست و بعضا دارای تعارضاتی با هم هستند لذا شناسایی هر کدام از آنها مهم است.
 
وی قدرت، مشروعیت و ضرورت را از ویژگی‌های ذی‌نفعان دانست و گفت: فعالیت مطلوب و ضرورت و خواسته‌های ذی نفعان با یکدیگر متفاوت است و هر ذی نفع ممکن است در برخی از این ویژگی‌ها با دیگری همپوشانی داشته باشد اما گردشگر ذی‌نفع نهایی سیستم گردشگری است لذا باید در تدوین برنامه گردشگری مشارکت داده شود.
 
این مسئول با بیان این که تصمیمات گردشگری کجا و از سوی کدام ارگان متولی اخذ و برنامه‌های این صنعت در کجا تدوین می‌شود؟ را از سئوالات مهم در این رابطه برشمرد و گفت: ذی نفعان زیادی در حوزه گردشگری هستند اما می‌توان بر اساس میزان اهمیت و حضورشان، آن‌ها را به دو دسته اصلی ذی‌نفعان اولیه و ثانویه، دسته بندی کرد.
 
وی با تاکید بر این که شناسایی ذی‌نفعان در صنعت گردشگری از کلیدی‌ترین اقدامات است، عنوان کرد: به منظور تحلیل ذی نفعان باید هر کدام از فاکتورهای جامعه محلی، گردشگر، شبکه اجتماعی و سرمایه‌ها تحلیل شوند تا نواقص و میزان تاثیر گردشگری بر حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و تاثیرات ذی نفعان بر آنها مشخص شود.
 
منبع:ایسنا یزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..