‌چرا آمار مشارکت بانوان یزدی برای ثبت نام کاندیداتوری مجلس پایین است؟

در بین تمام ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس ۹۸ در چهار حوزه انتخابیه یزد، تنها نزدیک به ۱۰ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

به گزارش یزدی نیوز تب و تاب انتخابات در استان یزد به مانند دیگر نقاط کشور هر روز گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود و به ویژه الان که زمان تایید صلاحیت ثبت نام کنندگان است، مباحث بسیار زیادی در رابطه با کاندیداهای مختلف بیان می‌شود.

 
در میان تمام مطالب و مسائلی که در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف مرتبط با کاندیداهای مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، بحث حضور پایین زنان برای ثبت نام در انتخابات از حوزه های انتخابیه استان یزد موضوعی است که به نظر می‌رسد باید ریشه‌یابی شود.
 
امسال و برای چهار حوزه انتخابیه استان یزد در مجموع، از کل ۲۳۶ نفر ثبت نام کننده در انتخابات، تنها ۲۲ نفر آنها را بانوان تشکیل می‌دادند که نزدیک به ۱۰ درصد کل ثبت نام شدگان می‌شود و به نسبت جمعیت بانوان تحصیل‌کرده و توانمند استان، رقم بسیار پایینی به حساب می‌آید.
 
با توجه به اینکه در این بخش از انتخابات صرفا تمایل فرد سبب ثبت نام یا عدم ثبت نام در این فرآیند می‌شود، به نظر می‌رسد لازم است ریشه‌یابی دقیقی صورت گیرد که چرا بانوان استان یزد به این میزان کم مشارکت داشتند.
 
فاطمه دانش یزدی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: انتخابات از مهم ترین مولفه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اراده مردم است و بانوان به عنوان نیمی از جامعه باید علاوه بر تقویت مشارکت اجتماعی و سیاسی از کانون خانواده‌، نقش‌آفرینی و اثرگذاری قابل توجهی در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی از جمله ثبت‌نام و اعلام داوطلبی برای فرصت‌سازی و تقویت زمینه‌های حضور در شوراهای شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی را فراهم آورند.
 
وی تصریح کرد: در تحلیل و بررسی مشارکت زنان برای ثبت نام در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در شهرستان‌های مختلف استان یزد حضور چشمگیری را شاهد نبودیم.
 
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری یزد افزود: با این وجود، همین میزان از حضور نیز امیدوار کننده و منعکس کننده یک پیام است و اینکه بسترهای مشارکت سیاسی زنان در استان نیازمند تقویت و حمایت است تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود شکوفا و در خدمت توسعه و بهبود شرایط استان گذاشته شود.
 
دانش یزدی ادامه داد: بر این اساس علاوه بر لزوم اصلاح قانون‌های انتخاباتی در راستای بهبود و تسهیل‌‌های حضور بانوان باید از طریق جریان‌سازی اجتماعی و نهادسازی گروهی فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی به این عرصه ورود پیدا کنیم که خوشبختانه اقدامات و برنامه‌های خوبی در این زمینه آغاز شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ضروری‌ ا‌ست چهره‌های موثر و فعالان عرصه‌های مختلف به ویژه احزاب و تشکل‌های سیاسی از حضور بانوان حمایت کنند تا زنانی که احساس می‌کنند این شایستگی را دارند که در خدمت مردم باشند خود را معرفی و بتوانند با  رای و همرای مردمی در مجلس شورای اسلامی نیز که محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست به ایفای نقش بپردازند.
 
قطعا اینکه اقبال عمومی در بین بانوان استان یزد برای مشارکت در عرصه انتخابات پایین است به صورت مستقیم به عدم تامین زمینه لازم برای جلب مشارکت آنها توسط مسئولان امر مرتبط است و در صورتی که زمینه‌های لازم در این حوزه فراهم شود، مشارکت بانوان در این حوزه هم به مانند سایر عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی استان بیشتر می‌شود.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..