کهنسال‌ترین موجود زنده مهریز نو نوار می‌شود

سرو کهنسال منگ‌آباد مهریز که از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان یزد و البته مورد گلایه برخی از گردشگران و راهنمایان تورهای گردشگری به دلیل کمبود امکانات است، امسال در دستور بازآفرینی و تبدیل به مجموعه گردشگری قرار دارد.

به گزارش یزدی نیوزسرو منگ‌آباد در شهر مهریز با قدمتی افزون بر ۲۰۰۰ سال، یکی از درختان کهنسال استان یزد به شمار می‌رود که در کنار درختان تنومند و کهنسالی مانند سرو ابرکوه، سرو دربید و چنار تنگ‌چنار از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این استان محسوب می‌شود.

 
بخشی از این درخت کهنسال که در گذشته بیش از ۲۴ متر ارتفاع داشته، در توفان از بین رفته و در حال حاضر با ۱۴ متر ارتفاع و پنج متر قطر همچنان به حیات سبز خود ادامه می‌دهد و اکثر اوقات نیز میزبان گردشگران داخلی و خارجی است ولی در عین حال برخی راهنمایان تور و گردشگران از نبود امکانات و شرایط مطلوب این جاذبه گردشگری گلایه دارند که از مهمترین این گلایه‌ها می‌توان به چشم‌انداز بصری نامناسب و نبود سرویس بهداشتی قابل استفاده اشاره کرد.
 
با این حال «مجاهد کرباسی» مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز از اجرای طرحی به همت شهرداری مهریز در مورد این جاذبه گردشگری خبر می‌دهد و می‌گوید: در این طرح که با نظرات میراث فرهنگی اجرا خواهد شد، سرو منگ آباد به همت شهرداری تجهیز و به مجموعه‌ای گردشگری تبدیل خواهد شد.
 
«امیر حمزه زارع» شهردار جدید مهریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به این طرح مصوب اشاره و اظهار می‌کند: این مجموعه در ذیل طرح بازآفرینی شهری قرار گرفته که از طریق راه و شهرسازی اجرایی خواهد شد ولی به علت کمبود اعتبار در سال ۹۷، امسال مجدداً برای آن اعتبار جدید تعیین و در نظر گرفته خواهد شد.
 
وی اعتبار سال گذشته این مجموعه را حدود یک میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: هر چند هنوز اعتبار جدید مورد نظر اعلام نشده اما امسال تلاش می‌کنیم مجموعه سرو منگ‌آباد را با این اعتبار بازآفرینی کنیم.
 
شهردار مهریز از احتمال اتمام این طرح تا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: این طرح مصوب دارای تمام امکانات و استانداردهای یک مجموعه گردشگری است که تحت نظارت میراث فرهنگی اجرایی خواهد شد و به گونه‌ای بازآفرینی انجام خواهد شد که به سرو هیچ آسیبی وارد نشود.
 
زارع در پایان نیز خاطرنشان می‌کند: این مجموعه گردشگری که مورد استقبال گردشگران زیادی قرار می‌گیرد، دارای استانداردهای لازم حتی برای استفاده معلولان و سایر گردشگران نیز خواهد شد.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..