گلایه‌های جامعه نابینایان یزد از جشنواره گردشگری معلولان

عضو هیات مدیره جامعه نابینایان استان یزد از برگزاری جشنواره گردشگری معلولان بدون مشارکت همه انواع معلولیت‌ها در برنامه‌ریزی آن و مناسب‌سازی شهر تنها برای برخی از معلولیت‌ها گلایه کرد.

به گزارش یزدی نیوز«محمدحسین کبیری»  با اشاره به اهمیت مشارکت انواع معلولیت‌های استان یزد در برنامه‌ریزی و مشارکت در برگزاری جشنواره گردشگری معلولان یزد، اظهار کرد: چنین جشنواره مهم و ارزشمندی باید با مشارکت تمام انواع معلولیت‌های استان مانند ناشنوایان، نابینایان و معلولان جسمی و حرکتی در قالب تشکیل یک کمیسیون برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی انجام می‌شد چرا که نیازهای هر قشر از معلولین با دیگری متفاوت است.

 
وی با بیان این که در این جشنواره نسبت به حقوق برخی از معلولان کوتاهی شده است، گفت: در مناسب‌سازی شهرها یکی از نکاتی که مربوط به نابینایان است و متاسفانه تاکنون رعایت نشده است، نامناسب بودن خطوط برجسته عابران در پیاده‌روهاست که اصولاً به موانعی مانند جداول و معابر ماشین‌رو ختم می‌شود.
 
وی توجیه نبودن پیمانکاران عمرانی شهرداری‌ها به کاربرد این بخش از معابر و پیاده‌روها را عامل اصلی اجرای نامناسب آن دانست و گفت: این بخش‌های پیاده‌روها، بدون علامت‌گذاری در محل پل‌ها یا ورودی کوچه‌ها و خیابان‌ها یا در مواجه با انحراف مسیر به ناگاه  تمام می‌شوند، در حالیکه باید این مسیرهای برجسته برای مشخص شدن وضعیت مسیر ادامه داشته و نشانه گذاری شوند.
 
این مسئول با اشاره به مشکلات دسترسی به ایستگاه‌های اتوبوس برای نابینایان نیز تصریح کرد: هر چند که آحاد جامعه نیز بعضاً با دسترسی ایستگاه‌های اتوبوس مشکل دارند اما این مسئله برای نابینایان شدت بیشتری دارد و دسترسی را برای آن‌ها تا حدود زیادی  غیرممکن و دشوار کرده است.
 
وی به مشکل خطوط عابر پیاده نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در کشورهایی که از نظر توسعه یافتگی فاصله زیادی هم با ایران ندارند، به این مسئله بسیار توجه شده به طوری که نوعی از چراغ قرمز که محل آن برای نابینایان تعریف شده دارای دکمه‌ای است که فرد نابینا با استفاده از روشن کردن آن، چراغ را قرمز و از خیابان عبور می‌کند اما این گونه سیستم‌ها هنوز وارد کشورمان نشده‌اند.
 
کبیری فاصله پایین سایبان‌های مغازه‌داران در معابر را از مشکلات دیگر نابینایان عنوان کرد و گفت: عصای سفید نابینایان تنها می‌تواند در حین حرکت موانع پیش روی یک فرد را تشخیص دهد و تشخیص سایبان‌ها دشوار است و باعث آزار نابینایان در حین عبور از معابر می‌شود.
 
عضو هیات علمی جامعه نابینایان استان یزد در پایان با بیان این که داربست‌های بدون حفاظ و فنس و محدوده‌بندی نیز از دیگر مشکلات نابینایان به شمار می‌رود، گفت: مناسب سازی شهر برای نابینایان هزینه‌ زیادی ندارد و با اقداماتی محدود، می‌توان آن را مناسب‌سازی و برای تمام اقشار جامعه قابل استفاده کرد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..