با علائم آنفلونزا آشنا شوید

آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌کند.

به گزارش یزدی نیوز متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار یزد گفت: ویروس آنفلونزا یک ویروس بسیار هوشمند است که هر چند سال یکبار و به طور مداوم ساختار آنتی ژنیک خود را تغییر داده بطوریکه سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند این ویروس جدید را شناسایی کند و در چنین مواقعی همه گیری آن اتفاق می‌افتد.

قاسمی راد با اشاره به تفاوت آنفلونزا با سرماخوردگی گفت: آنفلونزا تقریبا مثل یک سرماخوردگی شدید است با این تفاوت که شدت آن بسیار بیشتر از سرماخوردگی است، شروع بسیار ناگهانی دارد به طوریکه بیمار می‌تواند ساعت شروع بیماری را به یاد آورد.
 
وی افزود: آنفلونزا بیشتر علائم تحتانی مانند تنگی تنفس، تنفس‌های تند و سرفه‌های بسیار شدید دارد در صورتی که در سرماخوردگی، علائم تنفسی فوقانی مانند اشک ریزش، آب ریزش بینی، عطسه و سرفه‌های سطحی‌تر را شاهد هستیم. درد‌های عضلانی-اسکلتی بسیار شدید، درد‌های پشت ساق پا‌ها و سر و گردن، سردرد‌های بسیار شدید، علائم گوارشی مانند دل درد، تهوع، ستفراغ و احتمالا اسهال از دیگر علائم ابتلا به این بیماری هستند.
 
 متخصص عفونی ادامه داد: همه افرادی که به آنفلونزا مبتلا می‌شوند نیاز به درمان با دارو‌های ضد ویروس ندارند و در صورت ابتلا باید از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کرد، حتما از ماسک استفاده شود، علائم خطر این بیماری شامل تنگی تنفس، تند شدن تنفس، کاهش سطح هوشیاری، عدم توانایی در خوردن و نوشیدن و بدحالی شدید را بشناسیم و سریعا به پزشک متخصص عفونی مراجعه کرده و دارو‌های خود را به موقع مصرف کنیم.
 
قاسمی راد تاکید کرد: به علت علائم شدید آنفلونزا که ممکن است خطرناک هم باشد افراد مشکوک که تندی تنفس و تب شدید دارند باید در اسرع وقت به پزشک متخصص عفونی مراجعه کرده چرا که تنها پزشک متخصص عفونی مجوز تجویز برخی دارو‌های ویژه این بیماری را دارد.
 
وی با تاکید بر این نکته که پیشگیری بهتر از درمان است گفت:شستشوی مداوم دستها، استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، خودداری از دست دادن و روبوسی با افراد مبتلا، انجام واکسیناسیون، مصرف زیاد سبزی و میوه تازه و استراحت کافی، سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با این بیماری تقویت می‌کند.
 
متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار گفت: تزریق واکسن آنفلونزا ۷۰ درصد از ابتلا به بیماری آنفلونزا جلوگیری می‌کند.
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..