«آلیتا» در یزد تحلیل شد

فیلم «آلیتا: فرشته جنگ» ساخته رابرت رودریگز با حضور مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد در حوزه هنری یزد اکران و تحلیل شد.

به گزارش یزدی نیوز«احمد پهلوانیان» در نشست اکران و تحلیل فیلم «آلیتا: فرشته جنگ» محصول سال ۲۰۱۹، که با حضور جمعی از اهالی سینما در حوزه هنری یزد برگزار شد، با بیان این‌که این فیلم علمی ـ تخیلی به لحاظ تفنن و سرگرمی، فیلمی لذت‌بخش است، اظهار کرد: رگه‌های اکشن، رمانیک، عاشقانه و تعلیق خوب سبب می‌شود مخاطب از دیدن آن لذت ببرد ولی به نظر من این فیلم لایه‌های پنهان ندارد و در مقایسه با برخی فیلم‌های این کارگردان و تهیه‌کننده به نظر می‌رسد خیلی مطلب برای کشف کردن نداشته باشد.

 
وی افزود: ما از جیمز کامرون به عنوان تهیه کننده فیلم‌های مهیج و خاطره انگیز، یک فیلم پرهیجان، پرهزینه، اثرگذار و شاید آخرالزمانی انتظار داریم.
 
مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد در ادامه با بیان این‌که رابرت رودریگز کارگردان فیلم نیز آثار خوبی ساخته است، گفت: وی رندانه حرفش را می‌زند که از ویژگی‌های اوست. همیشه یک طنز پنهان و شوخ طبعی در آثارش وجود دارد. در فیلم آلیتا هم با همه جدیت اثر، این شوخ طبعی را در فیلم مشاهده می‌کنیم. در این فیلم خشونت دیده می‌شود ولی ممیزی شامل آن نمی‌شود.
 
این کارشناس حوزه هنری و سینمایی با بیان این که آلیتا بر اساس یک کمیک استریپ یا به بیانی بر اساس یک مانگا ساخته شده، تصریح کرد: مانگا به معنای صنعت کمیک استریپ یا نشریات کارتونیست که در کشور ژاپن رونق زیادی دارد و مشخصه‌ی‌ بارز آن شخصیت‌های کارتونی هستند که اغلب دارای ویژگی‌های خاصی هستند که از دیگر کاراکترها متمایز می‌شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: عنوان «فرشته مبارز» به جای «فرشته جنگ» شاید تعبیر مناسب‌تر و ترجمه دقیق‎تری برای این فیلم باشد.
 
مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد، افزود: در ساخت این اثر از تکنولوژی سی. جی. آی(CGI) بهره گرفته شده که نخستین بار در فیلم «ترمیناتور ۲» به کار برده شد که ترکیبی از انیمه، فضای رئال و فضاسازی‌های جدید بود.
 
پهلوانیان با بیان این‌که فیلم آلیتا در یک زمان مبهم، مکان مبهم و در ابرشهر آسمانی به نام «شهر آهن» که تحت عنوان «زالم» است، اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: در این فیلم شخصیت‌هایی که با آنها مواجه می‌شویم با درک اولیه‌ی ما از این شخصیت‌ها کاملا متفاوت هستند.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود به ارتباط این فیلم با فیلم‌های «آواتار» و «ماتریکس» اشاره کرد و گفت: بین ماتریکس و زالم شباهت‌هایی وجود دارد. تحلیلی نیز در این زمینه وجود دارد و آن این‌که آن چیزی که ما به عنوان فضای مجازی از آن یاد می‌کنیم در واقع به نوعی همان سیستم هوشمند، حسابگر، همه‌جا حاضر، بینای بی‌رحم و دارای ویژگی‌هایی است که زالم دارد. در واقع دنیای بسیار واقعی است که در آن وجود دارد.
 
این تحلیل‌گر فیلم با برشمردن ویژگی‌های شخصیت آلیتا گفت: او شخصیتی مبارز است که بازگشت می‌کند و عمری شگفت انگیز دارد.
 
وی همچنین میراث‌دار شمشیر، معصومیت، نجابت، عشق پاک و آخرین نفر از نسل خودش است که باید مأموریت را به پایان برساند. او کسی است که عشق خودش را از دست داده و حالا باید انتقام خانوادگی هم بگیرد که در فیلم به آن‌ها اشاره شده است.
 
مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد با اشاره به این که روایت داستانی فیلم کلیشه و پایان آن مشخص است، بیان کرد: بسیاری از شخصیت‌ها نیز کلیشه هستند و در حد تیپ باقی می‌مانند و شخصیت‌پردازی صورت نمی‌گیرد.
 
پهلوانیان با بیان این که این فیلم ساختار سه پرده‌ای دارد، ادامه داد: در این نوع ساختار در پرده اول باید قهرمان و ضدقهرمان کاملا مشخص باشند و در مقابل هم صف‌آرایی کنند و ما باید با قهرمان یا ضدقهرمان همراه و پیگیر اتفاقات شویم. در پرده اول این فیلم ما نمی‌فهمیم ضدقهرمان کیست؟ نمی‌دانیم دعوا بر سر چیست و شخصیت قرار است چه کاری انجام دهد؟ در واقع در پرده اول اتفاقی نمی‌افتد.
 
این کارشناس افزود: در پرده دوم ما با یک آنتاگونیست مواجه می‌شویم ولی مبهم است. در پرده سوم ضدقهرمان رخ عیان می‌کند و ما تازه متوجه می‌شویم که همه آن‌ها مقدمه بود و ضدقهرمان «نووا» است و رویارویی بین آلیتا و نووا اتفاق می‌افتد، البته هیچ رویارویی اتفاق نمی‌افتد و هرچه رویارویی اتفاق افتاده با واسطه و نیابتی بوده است.
 
وی با بیان این که در این فیلم درام برای مخاطب شکل نمی‌گیرد و ناقص است، اظهار کرد: شاید سازندگان فیلم به دلیل پر فروش بودن آن به این نتیجه رسیده‌اند که باید شماره‌های دو و سه آن هم تولید شود و طوری داستان را پیش برده‌اند که مخاطب برای تماشای شماره‌های بعدی آمادگی داشته باشد.
 
پهلوانیان افزود: زمانی که یک اثر دراماتیک، درام قوی و خوب مبتنی بر اصول نداشته باشد نمی‌توانیم تحلیل درستی از آن درام ارائه کنیم فقط می‌توانیم آن را جزءجزء بررسی کنیم؛ به طور مثال در صحنه‌پردازی به دلیل استفاده از تکنولوژی (سی. جی. آی)، صحنه‌پردازی‌های عظیمی را مشاهده می‌کنیم ولی غیر از شهر آهن و رابطه‌ای که با زالم دارد هیچ معنای سمبلیک و نمادین نمی‌توان از آن استخراج کرد یعنی همه‌ی صحنه پردازی‌ها فقط فضا را پر کرده و معنا ندارد.
 
وی تصریح کرد: شاید بزرگترین نقطه ضعف داستان که مانع تحلیل‌های جدی‌تر می‌شود درام ناقص و شکل نگرفته فیلم است.
 
این کارشناس در پایان گفت: درام زمانی تمام می‌شود که یا ضدقهرمان شکست بخورد یا قهرمان از بین برود و تراژدی شود. در این فیلم هیچ کدام از این دو اتفاق نمی‌افتد و از این رو درام تمام نشده و باز است؛ وقتی درام باز باشد فیلمساز می‌تواند قسمت بعدی را برای آن طراحی و تولید کند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..