ضرورت هم افزایی دستگاه ها برای رونق بخشی به ساخت مستندهای تلویزیونی

استاندار یزد با بیان اینکه مسئولیت ساخت مستند های تلویزیونی و تصویری تنها بر دوش صدا و سیما نیست، افزود: باید هم افزایی ای بین دستگاه ها برای رونق بخشی به ساخت مستندهای تلویزیونی شکل بگیرد و همه وظیفه داریم به ساخت مستندهای فاخر و اولویت دار در استان کمک کنیم.

به گزارش یزدی نیوز «محمد علی طالبی» در نشست معرفی مجموعه مستند های تولید شده و یا در دست تولید صدا و سیما که با حضور جمعی از مسئولان استان و همچنین معاونان، مدیران، برنامه سازان و مستند سازان صدا و سیمای مرکز یزد در کتابخانه وزیری برگزار می شد با تشکر از صدا و سیما برای تلاش یک هفته ای در زمینه دعوت از مردم برای استقبال و شرکت در سخنرانی رئیس جمهور گفت: بسیاری از دست اندرکاران ارگان ها و سازمان های مختلف استان نیز برای استقبال از رئیس جمهور تلاش بسیار خوبی داشتند که جا دارد از آنها نیز کمال تشکر را داشته باشم.

استاندار با بیان اینکه مستند دارای ویژگی هایی است که در دیگر ابزارهای هنری وجود ندارد افزود: مستند هنری است که روح حقیقت خواهی دارد و مردم به آن به عنوان یک واقعیت اعتماد دارند.
طالبی با بیان اینکه مستند به راحتی می تواند انعکاس دهنده مشکلات و اولویت های جامعه باشد، تصریح کرد: البته فیلم های سینمایی نیز می توانند این انعکاس را داشته باشند ولی تفاوت مستند با فیلم های سینمایی در توجه ویژه سازندگان فیلم سینمایی به گیشه است که ممکن فیلم را از اولویت های جامعه دور کند.
وی افزود: این در حالی است که مستند فضایی را به وجود می آورد تا به موضوعات اولویت دار جامعه پرداخته و در معرض دید مردم گذاشته شود.
استاندار از دیگر مواهب ساخت مستند به فراهم ساختن زمینه مطالعه و پژوهش اشاره کرد و گفت: مخاطبان مستند افرادی فرهیخته و تاثیر گذار هستند و از طریق مستند می توان زمینه های انتقال دانش به این قشر را فراهم کرد و با بهره گیری از مستندها به عنوان ابزاری فرهنگساز، می توان شرایط خوبی را در جامعه ایجاد کرد.
وی با اشاره به ماندگار بودن مستند گفت: مستند ها آثاری هستند که به طرق مختلف می توانند در معرض دید مردم قرار گیرند و بدون تاریخ مصرف همواره در دسترس باشند.
 
 
ساخت مستند بر اساس اولویت های استان
 
 
بالاترین مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه مستندها باید بر اساس اولویت های استان و در حوزه های مختلف اعم از گردشگری، معرفی برندها و آداب و رسوم یزد ساخته شوند گفت: تقویت و انعکاس این موارد در دیگر کشورها می تواند موجب رونق اقتصادی در استان شود.
طالبی با بیان اینکه مسئولیت ساخت مستند تنها بر دوش صدا و سیما نیست تصریح کرد: ارگان ها و ادارات دولتی و بخش خصوصی مسئولیت دارند به این حوزه کمک کنند.
وی با اشاره به ضرورت هم افزایی دستگاه های مختلف و کمک برای تولیدات اینچنینی گفت: همه وظیفه داریم در زمینه ساخت مستندها که موجب فرهنگسازی می شود، کمک کنیم.
طالبی با اشاره به اینکه بخش خصوصی آمادگی هایی را برای کمک به ساخت مستند دارد، عنوان کرد: به همین منظور نیازمند هماهنگی و همگرایی فی مابین دستگاه ها هستیم تا با شناسایی اولویت ها، شرایط بهتری برای پرداختن به مستند سازی در استان فراهم شود و بتوانیم اولویت ها را از طریق ساخت مستند در معرض دید جهانیان بگذاریم.
استاندار با اشاره به لزوم ساخت مستندهای فاخر و هدفمند عنوان کرد: باید اتاق فکری باشد تا جهت گیری مستندها را مشخص و مسئولیت دستگاه های مختلف در این زمینه را مشخص کند تا مستندها خروجی اشتراک نظر استانی باشند.
 
 
برند یزدی بودن باید ماندگار شود
 
 
طالبی با اشاره به برند یزدی بودن و نگاه مثبت دیگر استان ها به یزد گفت: به عنوان مثال در جلساتی که پیش از سفر رئیس جمهور در تهران برگزار شد، تمام افراد حاضر از یزد و یزدی ها تعریف می کردند.
استاندار با بیان اینکه ۶۰ هزار میلیارد را برای جذب سرمایه گذاری در استان در نظر گرفته بودیم افزود: با توجه به ذهنیت مثبت کشور به استان، همه این مبلغ تصویب شد.
وی افزود: در این جلسات مدیران بانک ها بر خوش حسابی یزدی ها و بنگاه های اقتصادی بر قابل اعتماد بودن یزدی ها اذعان داشتند.
استاندار با اشاره به اهمیت حفظ این نگاه در کشور و همچنین انتقال آن به آیندگان گفت: باید در این حوزه ها برای صیانت از جایگاه استان کار مستندسازی انجام شود.
وی با بیان اینکه در جریان سفر اخیر رئیس جمهور به یزد، دولت جایگاه استان در اقتصاد دانش بنیان را به رسمیت شناخته گفت: باید به این موضوع در گزارش ها و برنامه های خبری و همچنین در مستندها پرداخته شود و اجازه سرد شدن این دستاورد را ندهیم.
 
طالبی در انتها درباره کیفیت مستند ها گفت: باید مستندها با کیفیت و نگاه جهانی ساخته شود تا علاوه بر عرضه در صدا و سیما و جشنواره های داخلی، در جشنواره های بین المللی و پخش در شبکه های خارجی نیز قابل استفاده و عرضه باشند.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..