کتاب ۵۹/۶/۳۰ در یزد منتشر شد

نمایشنامه سیِ ششِ پنجاه و نه با موضوع دفاع مقدس نوشته «کرامت یزدانی» به همت حوزه هنری یزد توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش یزدی نیوزکرامت یزدانی صاحب این اثر در مورد کتابش می‌گوید: این کتاب نگاهی برابر از زاویه دید مردم ایران و عراق به جنگ تحمیلی دارد چرا که این جنگ تلخ و ناگوار که از طرف صدام و رژیم بعث عراق به ملت ایران و مردم ستمدیده عراق تحمیل شد، برای هر دو ملت ویران کننده و خسارت‌بار بود.

 
وی با بیان این‌ که این نمایش‌نامه، بازنمای یک پیوند عروسی در آستانه جنگ است، اضافه می‌کند: این جنگ موجب گسست و قطع ارتباط بین دو ملت دوست، همسایه، هم دین و هم‌ریشه شد چرا که طبیعت جنگ، خصومت و دشمنی است و کسی نمی‌داند گلوله‌ها از کجا شلیک می‌شود و مسبب آن کیست؟
 
این نویسنده یزدی، می گوید: آن عروسی به عزا و دوستی و مراوده دو روستا که در دو طرف یک مرز آبی قرار دارند، به خصومت و دشمنی ناخواسته‌ای تبدیل می‌شود. سال‌ها بعد پیرزنی نابینا که البته می‌تواند نماد یک پیر روشن‌دل و دنیا دیده باشد، با افسوس و حسرت و مویه و زاری‌ کردن برای هر دو طرف، این ماجرا را روایت می‌کند.
 
یزدانی در ادامه با بیان این که در این اثر هیچ‌گونه جانبداری و طرفداری از دو ملت نشده است،‌ تصریح می‌کند: تلاش شده به طور مساوی و یکسان به هر دو طرف نگریسته شود چون باور داریم این جنگ به هر دو ملت تحمیل شده است.
 
وی خاطرنشان می‌کند: سیِ ششِ پنجاه و نه، روایت یک روز قبل از آغاز جنگ رسمی عراق علیه ایران است که در حقیقت آخرین روز آرامش بین دو کشور تا پایان جنگ بود.
 
یزدانی در پایان نیز می‌گوید: در بخشی از این کتاب می‌خوانیم؛ «آدما قصه‌ها و حکایتا رو با خودشون ای‌وَر و اووَر می‌برن و هی به قصه‌هاشون پرو بال می‌دن. اگرم آدم بخواد از سرگذشت خودش فرار کنه، قصه‌ها پا در می‌آرن، جون می‌گیرن و راه می‌افتن و می‌آن دنبالش. می‌فهمی چی می‌گم؟ مو خودم بچه‌ی این شطم، لب ساحل به دنیا اومدم، پا هِشتم رو ماسه‌های داغش و قد کشیدم، بزرگ شدم، به صدای نی‌های همی نیزار عاشق شدم، یه عشقی مث طعم خسبک. مو به خرمای نارس می‌گیم خسبک. شما چی می‌گید؟»
 
نمایشنامه‌ی «سیِ ششِ پنجاه و نه»  در ۴۷ صفحه با قطع رقعی به همت واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد منتشر شد.
 
کرامت یزدانی متولد ۱۳۵۳در شهرستان بوانات استان فارس و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است. این نویسنده و پژوهشگر ساکن یزد، هم‌اکنون در حال نگارش کتاب دانشنامه آب (آب در تاریخ و فرهنگ) است و چند اثر پژوهشی نیز آماده چاپ دارد.
 
نمایش‌نامه‌های «کاکوتی»، «سه زِ» مجموعه داستان «نبرد با، یا، بازی با منتقدان» شامل ۱۷ داستان کوتاه از دیگر آثار اوست. وی همچنین چندین اثر تحقیقی و پژوهشی در حوزه تاریخ و فرهنگ را در کارنامه دارد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..