رییس بخش معماری و طراحی محیط وزارت مسکن و شهرسازی :

یزد برای تبدیل به شهر دوستدار معلول مناسب است

رییس بخش معماری و طراحی محیط، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: یزد به دلیل برخورداری از بستر کالبدی مناسب ظرفیت تبدیل شدن به شهر دوستدار معلول در کشور را دارد.

به گزارش یزدی نیوز«شعله نوذری» در جریان بازدید از بافت تاریخی یزد در جمع خبرنگاران شهر میراث جهانی، با بیان این‌ که توجه به حقوق افراد دارای معلولیت احترام به حقوق شهروندی است، اظهار کرد:‌ مناسب‌ سازی فضای عمومی مستلزم احساس مسئولیت تمامی اقشار جامعه است.

 
وی تدوین قوانین، ضوابط ومقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت را از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار دانست و افزود: به روز رسانی و اجرای پروژه های پژوهشی به منظور آسیب شناسی و آگاهی از وضعیت دسترس پذیری و همچنین شرایط اجتماعی و فرهنگی مناطق مختلف کشور یکی از ویژگی های ضوابط تدوین شده در این حوزه است.
 
رییس معماری و طراحی محیط مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که اولین جشنواره ملی گردشگری معلولین در استان یزد رویدادی مهم و الگویی مناسب برای دیگر استان‌ های کشور است، گفت: تأثیرگذاری بیش از پیش این جشنواره مستلزم استمرار این امر مهم در سطح ملی است.
 
نوذری با بیان این که بازنگری و بروز رسانی ضوابط مناسب سازی با مشارکت کمیته تدوین ، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، مدیران و کارشناسان سازمان‌های مرتبط نظیر وزارت کشور، سازمان استاندارد، شهرداری تهران، بنیاد شهید، سازمان های مردم نهاد و سازمان بهزیستی و دبیرخانه ستاد مناسب سازی به اجرا درآمده و پس از تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ و لازم الاجرا خواهد بود، تصریح کرد:‌ متأسفانه نبود ضمانت اجرایی کافی، عدم آگاهی نسبت به ضرورت امر مناسب سازی و همچنین کوتاه بودن دوره مدیریت در حوزه شهری و مناسب‌سازی تاکنون راندمان و برنامه ریزی و عملیات اجرایی مطلوبی انجام نشده است.
 
وی با بیان این که عدم مدیریت یکپارچه از دیگر چالش‌های حوزه مناسب سازی فضاهای عمومی است، افزود:‌ خوشبختانه در این دوره مدیریت استان و شهر یزد هم‌افزایی لازم برای مناسب سازی فضای شهری و ابنیه تاریخی ایجاد شده و این فرصتی مناسبی برای نهادینه کردن این مهم است.
 
این عضو هیأت علمی و پژوهشگر حوزه مناسب سازی، با ابراز خرسندی در جهت ارتقا کیفیت زندگی در شهر یزد به عنوان شهر دوستدار معلول، گفت: با صرف بودجه مناسب و تمهیدات فنی و اجرایی قسمت عمده‌ای از شهر یزد می تواند برای حضور معلولین مناسب سازی می‌شود.
 
نوذری فرهنگ بومی مردم یزد و مشارکت مؤثر شهروندان یزد را از دیگر ظرفیت‌های موثر این میراث جهانی برای امکان دسترس پذیری توسط افراد دارای معلولیت دانست و خاطرنشان کرد:‌ مناسب سازی فضای شهری با مشارکت و همراهی مستمر همه مردم و  مسئولان حوزه‌های مرتبط امکان پذیر خواهد بود.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..