جستاری در بابت تعیین نرخ ارز و قیمت دلار

به گزارش یزدی نیوز

جستاری در بابت تعیین نرخ ارز و قیمت دلار

شاید شما هم بخواهید بدانید ارز چیست ؟ و مبنای محاسباتی ارز چگونه است؟ قیمت دلار چگونه تعیین می شود؟ در این یادداشت  مختصرا در این باره توضیحاتی ارائه می شود.

درفرهنگ لغات فارسی ، ارز به ارزش ، بهاء ، قیمت و نرخ یا برابری پول داخلی با پولهای خارجی تعریف شده است. درمکالمات بازرگانی و اقتصادی امروز ، ارز به معنی پول رایج خارجی است بدین ترتیب ارز ذاتا به معنی پول خارجی است و اضافه کردن صفت خارجی به دنبال لغت ارز صحیح نیست و از آنجا که پول یک کشور خارجی نه فقط به صورت اسکناس بلکه به صورت مسکوک ، چک بانکی، حواله، سفته، چک مسافرتی وبرات نیز یافت می شود.

شاید سوال های بیشتری برای شما وجود داشته باشد. ما سعی می کنیم  به یکایک سوالات موجود در زمینه ارز جواب بدهیم تا گره گشایی شود.درساختار نظام بانکی ایران ، کلیه ارزها یعنی تمام پولهای خارجی ، قابل معامله یا تبدیل نیستند . بدین صورت که قسمتی ازآنها قابل معامله وقسمتی غیر قابل معامله در نظر گرفته شده اند

به پول‌های خارجی ارز می گویند به گفته دیگر به واحدهای پولی که در کشورهای دیگر جز کشور اصلی داد و ستد شود به صورت کلی ارز می گویند.

 در ویکی پدیا آمده است : ارز عموماً نوع پذیرفته‌شده‌ای از پول است که شامل سکه و اسکناس‌های کاغذی می‌شود و توسط دولت توزیع شده و در داخل اقتصاد گردش دارد. ارز که به عنوان واسطه مبادله کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد، پایه و زیربنای کسب‌وکارها به شمار می‌ رود.

یکی از تفاوت‌های بین معاملات مالی در داخل کشور و مبادلات بین‌المللی این است که درتجارت داخلی نیاز به پرداخت و دریافت وجوه بر حسب پول رایج ملی است اما در معاملات خارجی معمولاً این وجوه به شکل پول‌های رایج و معتبر خارجی و بین المللی، پرداخت می‌شود.

مثلاً در ایران برای انجام مبادلات، از ریال استفاده می‌شود، در آلمان یورو و آمریکا دلار آمریکا، اما وقتی یک ایرانی بخواهد از آمریکا کالایی را تهیه کند باید در ازای آن دلار آمریکا بپردازد، بنابراین باید بر اساس یک رابطهٔ مبادلهٔ تعریف شده ریال بدهد و دلار بگیرد و با آن کالا را بخرد.

کاغذها و اسکناس‌های داخل کیف پول شما در واقع پول نیستند، بلکه ارز هستند. ارزها تنها تکه کاغذهایی هستند که ارزش خود را از دولت‌ها می‌گیرند و در واقع بی‌ارزش‌اند؛ چون به هر تعدادی توسط دولت قابل چاپ‌اند و شهروندان به‌طور قراردادی می‌پذیرند که این کاغذها دارای ارزش‌اند و می‌توان با آن مبادله انجام داد. به عبارتی اسکناس‌ها یا درواقع ارزها، دارای ارزش ذاتی نیستند اما به دلیل توافقات دولتی، می‌توانند به عنوان ابزار ذخیره ارزش به کار روند.

در سالیان دور ، هر اسکناسی که چاپ می‌شد، با پشتوانه‌ی طلای مالیاتی ذخیره‌شده در بانک بود. به همین دلیل دولت نمی‌توانست به میزان دلخواه پول چاپ کند؛ اما در سال ۱۹۷۱ ریچارد نیکسون رییس جمهور وقت آمریکا، اعلام کرد که دیگر ارز کشور آمریکا، دلار، با پشتوانه طلا نیست و به اصطلاح پول بی‌پشتوانه است.

 در نتیجه به هر میزانی در هر زمان قابل چاپ توسط دولت است. اساسا با کمی تفکر می‌توانیم متوجه شویم که هر ارز فیاتی هر لحظه ممکن است به طور کل ارزش خود را از دست بدهد. همانطور که یکی از به‌اصطلاح معتبرترین ارزهای جهانی، دلار، طی ۱۰۰ سال گذشته بیش‌از ۹۵ درصد ارزش خود را از دست داده‌است؛ بخش زیادی از این کاهش ارزش به تلاش دولت در فراهم آوردن تورم لازم برای آنکه بتواند بیش‌از مقدار مالیاتی که جمع‌آوری می‌کند، خرج کند، مربوط می‌شود.

به بیان دیگر قیمت ارز عددی است که ارزش پول کشوری را برحسب ارز یا پول کشور خارجی درزمان معین نشان می دهد. دربیان نرخ ارز ، معمولا" دوروش وجوددارد: یکی ازروشها این است که پول ملی به عنوان پول پایه وارز به عنوان پول متغیر معرفی ومحاسبه شود که این روش دربازار های ارزی انگلیس واسترالیا مورد استفاده است و در روش دیگر ، ارز یا پول خارجی به عنوان پایه وپول ملی به عنوان متغیر معرفی ومحاسبه می شود.

 به علت تسلط دلار به عنوان ارز قوی، دراغلب بازارهای ارزی دنیا به غیر از انگلیس واسترالیا ، از روش  پایه دلار استفاده می شود.

 

یکی از مهمترین اشتباههای اقتصادی این است که پول را با ارز اشتباه بگیریم.این دو، ماهیت متفاوتی دارند و کاربردهای متفاوتی دارند و دینامیک متفاوتی دارند و در سیستم‌های متفاوتی هم به کار گرفته می‌شوند.به همین علت است که به چیزهایی مثل بیت کوین واتریوم یا ارزِ رمزنگاری شده گفته می‌شود و نباید به اشتباه آن‌ها را به پول دیجیتال یا پول رمزنگاری شده  برگردانیم.

با توجه به اینکه شکل گسترده‌ی سیستم حواله داری طی سه یا چهار قرن اخیر فراگیر و تثبیت شده است، می‌توانیم بگوییم که انسان‌های قبل از این دوران، هیچ درکی از مفهوم اقتصاد ارز محور نداشته‌اند و اقتصادی که می‌شناخته‌اند اقتصاد پول محور بوده است.اقتصادی که طی قرون اخیر به تدریج کمرنگ شد و جای خود را به اقتصاد ارزمحور داد.

همچنین ، دلالان ارز نقش مهمی در این بازار دارند. دلالان ، خریدار وفروشنده یا تقاضا کننده وعرضه کننده ارز را با یکدیگر نزدیک ساخته ودر این بین حق العمل خودرا دریافت می دارند.

نقش و وظیفه بازار ارز ، تبدیل ارزها به یکدیگر ویا انتقال قدرت خرید ازیک کشوربه به کشور دیگر  است. بنابراین بازر ارز یک بازار جهانی است ، مکان مشخصی ندارد، دارای نظامهای ارتباطی سریع وپیچیده است . به کمک آن می توان اقتصادی را تهدید کرد ویا اقتصادی را نجات داد وبالاخره می توان درشئونات سیاسی واقتصادی ملتها دخالت نمود.

عموما" دلالان به علت محدودیت امکانات مالی، به ندرت مقادیر کلانی ارز را به حساب خود خریده وشخصا" به فروش می رسانند، بلکه فقط برای مشتریان خود اقدام به انجام معامله می نمایند.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..