شکستگی‌های مکرر شبکه توزیع آب، معضل این روزهای مهردشت ابرکوه

در پی اعتراض مهردشتی‌ها به معضل شکستگی شبکه توزیع آب این شهر مدیر شعبه آبفار ابرکوه گفت: این مسئله عمدتاً ناشی از فرسودگی و اجرای غیراصولی شبکه طی سالیان قبل بوده هر چند آبفار در حال پیگیری و رفع این مشکل است اما تغییرات ارزی، روند کار را کند کرده است.

به گزارش یزدی نیوزاین روزها صدای اعتراض اهالی شهر مهردشت در جهت ترکیدگی مکرر خطوط انتقال آب، بلند شده است و خواستار رسیدگی مسئولان به این وضعیت نابسامان شده‌اند.

 
به نظر می‌رسد مشکلات مربوط به حوزه آب قرار نیست دست از سر ساکنان شهر مهردشت بردارد؛ چراکه اهالی این منطقه پیش‌از این به‌ویژه در فصل تابستان با کمبود و افت فشار آب مواجه بوده و امروز از شکستگی لوله‌های توزیع گلایه دارند.
 
 گلایه‌هایی که گاه و بی‌گاه به گوش مسئولان نیز می‌رسد؛ اما به نظر می‌رسد هنوز هیچ اقدام قطعی برای رفع دائمی این مشکل انجام نشده است.
 
شبکه توزیع و انشعابات آب این شهر که غالباً قدیمی و فرسوده است هر روز در یکی از معابر، علائم پوسیدگی و کهنگی خود را نمودار کرده و این شکستگی‌های پی‌درپی نشان می‌دهند که شبکه توزیع نیازمند هر چه سریع‌تر نیازمند اصلاح و بهسازی است.
 
در شرایطی که این روزها بحران آب نیاز به زنگ خطر نداشته و همگان به صرفه‌جویی توصیه می‌شوند، متأسفانه شکستن لوله‌های شبکه توزیع که به‌صورت پی‌درپی تکرار می‌شود، موجب هدر رفت حجم قابل‌توجهی از آب شده و از سوی دیگر احتمال ورود آلودگی به شبکه آب شرب نیز افزایش می‌یابد.
 
کند شدن روند اصلاح شبکه توزیع آب در مهردشت به علت تغییرات ارزی
 
در رابطه با معضل مذکور مدیر شعبه آب و فاضلاب روستایی شهرستان ابرکوه در گفتگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این مسئله عمدتاً ناشی از فرسودگی و عدم اجرای اصولی شبکه طی سالیان قبل بوده است.
 
مجید دشتی گفت: تأمین آب روستاها میراث بخش‌های مختلفی مانند شوراها، دهیاری‌ها و حتی بعضاً توسط مردم انجام می‌شده که متأسفانه در بخش‌های مختلف از جمله اجرا، محاسبات قطر لوله، فشار حداقل و حداکثر شبکه و … به‌صورت اصولی و مهندسی انجام نشده است.
 
دشتی تصریح کرد: شرکت آبفار طی چند سال اخیر بودجه‌های خوبی را جهت بازسازی شبکه توزیع و انشعابات شهرستان به‌خصوص در بخش بهمن با توجه به محرومیت منطقه، هزینه کرده است. متأسفانه تغییرات نرخ ارز در سال ۹۸ موجب کند شدن روند کار شده و حجم پیشرفت نسبت به سال ۹۶ به یک‌سوم کاهش یافته است.
 
سه میلیارد ریال برای اجرای یک کیلومتر شبکه توزیع
 
مدیر شعبه آبفار ابرکوه خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه اجرای یک کیلومتر شبکه توزیع با قطر متوسط، شامل حفاری، لوله‌گذاری، بازسازی انشعابات و مرمت پوشش، نیازمند اعتباری از دو میلیارد و ۵۰۰ تا سه میلیارد ریال است.
 
وی افزود: به غیر از کروکی‌های اضطراری که توسط بخش بهره‌برداری شعبه در حال پیگیری است، هم‌اکنون بیش از ۲۰ کروکی بازسازی با متراژ و قطرهای متفاوت در سطح شهر مهردشت تهیه و امور مربوط به مهندسی مجدد، محاسبات و هزینه‌های آن در کمیته‌های فنی و مالی با اعتباری حدود ۱۰ میلیارد ریال در حال پیگیری است.
 
دشتی اضافه کرد: علی‌رغم مشکلات مالی موجود در شرکت، در حال حاضر پروژه‌های مربوط به بازسازی در روستاهای اسفندآباد و اسدآباد بخش بهمن با بهره‌گیری از ظرفیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام راحل (ره)، در حال اجرا است.
 
صرف ۲۵ میلیارد ریال اعتبار طی ۳ سال در حوزه آبفار ابرکوه
 
این مسئول ضمن عذرخواهی از مردم ابرکوه و مهردشت، اذعان کرد: فرسودگی و نامناسب بودن جنس و قطر لوله در برخی نقاط شهرستان و همچنین نصب پمپ بطور مستقیم بر روی شبکه توسط برخی از مشترکان، موجب بروز برخی مشکلات و نارضایتی مردم شده است که شرکت آب و فاضلاب مجدانه در حال پیگیری موضوعات است.
 
وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته توسط آبفار، عنوان کرد: در سال ۹۶ طی اجرای دو پروژه مجزا، مراحل بازسازی و استاندارد سازی بیش از هزار و ۲۰۰ فقره انشعاب با اعتباری در حدود شش میلیارد ریال در سطح شهرستان به اتمام رسید.
 
 دشتی گفت: اجرای پروژه بازسازی با اعتباری معادل چهار میلیارد ریال در سطح شهر مهردشت و بخش بهمن و همچنین افتتاح مخزن هوایی شهر مهردشت جهت تأمین فشار مناسب با اعتباری در حدود ۱۵ میلیارد ریال در سال ۹۷ انجام شد.
 
بهبود فشار شبکه و پایداری آب طی دو سال اخیر در بخش بهمن
 
مدیر شعبه آبفار ابرکوه تأکید کرد: مجموعه اقدامات فوق نقش بسزایی در بهبود شرایط فشار شبکه داشته و به گفته مردم و همکاران شعبه در حاشیه بازدیدهای میدانی، فشار شبکه و پایداری آب در سال ۹۷و ۹۸ نسبت به سال‌های گذشته، بهبود یافته است.
 
وی یکی دیگر از اقدامات شاخص آب و فاضلاب طی یک سال اخیر را پیگیری قطع و جمع‌آوری انشعابات فضای سبز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از آب شرب شبکه توزیع برشمرد و گفت: این مسئله نیز با همکاری شهرداری و دهیاری‌های در حال اجرا است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..