سرمایه گذاری بر موقوفات؛ یکی از بهترین راه ها برای تحقق رسالت وقف

استاندار یزد با اشاره به اینکه یکی از روش های تحقق رسالت وقف سرمایه گذاری بر روی موقوفات است، عنوان کرد: هر چقدر بتوانیم با سرمایه‌گذاری بر روی موقوفات درآمد پایدار بیشتری تولید کنیم، مردم برای مشارکت در این سنت حسنه بیشتر ترغیب می شوند.

به گزارش یزدی نیوزبه مناسبت دهه وقف، مراسم افتتاح نمایشگاه مهر ماندگار با حضور استاندار یزد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و جمعی از مسئولان و همچنین کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه در محل امامزاده سیدجعفر محمد (ع) برگزار شد.

 «محمد علی طالبی» پس از بازدید از غرفه های مختلف این نمایشگاه به سخنرانی در خصوص اهمیت و جایگاه وقف در ایران و اسلام پرداخت.
وی با گرامیداشت دهه وقف و همچنین تسلیت رحلت حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: وقف فرصتی برای خیرخواهی و خیر اندیشی است و خوشبختانه این سنت ریشه در باورهای دینی داشته و بر روحیات ملی ایرانیان نیز منطبق است.
استاندار ادامه داد: ایرانی ها از دیرباز با مفهوم وقف و همچنین کمک به مردم در حوزه های مختلف امور اجتماعی آشنا بودند و در همین راستا در زمانی که حکومت ها توان کافی برای رسیدگی به امور مردم را نداشتند،  بسیاری از خدمات توسط واقفین انجام شد و واقفین، بسیاری از نیازهای مردم را مرتفع می کردند.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد با اشاره به اینکه یکی از جنبه های جالب وقف تنوع آن است، افزود: خیراندیشان در طی قرن های اخیر بسیاری از نیازها را پوشش داده اند و شاید بتوان گفت تمام نیازهایی که حکومت ها برای رفع مشکلات و نیازهای مردم باید در نظر می گرفتند، مورد توجه واقفین بوده و به آن می پرداختند.
وی در ادامه با اشاره به گستره قابل توجه امور وقفی در کشور و استان گفت: از مسجد گرفته تا مدرسه و آب انبار و کارهای بزرگی همچون بیمارستان و جاده سازی از جمله این فعالیت ها بوده است.
طالبی با اشاره به ایجاد زیرساخت های بزرگ برای زندگی در شهرها و روستاها توسط واقفین ادامه داد: این موضوع نشان از ظرفیت و جایگاه بالای وقف دارد؛ جایگاهی که در جامعه طی قرن های گذشته نهادینه شده و تلاش ما اعتلای این جایگاه است.
وی با بیان اینکه با آمدن دولت ها و حکومت ها و قدرت گرفتن آنها از اهمیت وقف کم نشده است، افزود: با بزرگ شدن دولت ها، نیاز جامعه به واقفین بیشتر از گذشته شده است.
استاندار با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه و ترویج فرهنگ وقف داریم، تصریح کرد: بسیاری از نیازهای جامعه بوسیله واقفین برطرف خواهد شد و به همین منظور نیازمندیم از آنها استفاده کنیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا فعالیت های اجتماعی و خیرخواهانه با شکل و شمایل وقف وجود دارد و برخی از کشورها در آیین های وقفی خود از روش ها و دستورات دین اسلام نیز استفاده می کنند که این موضوع جای افتخار دارد.
طالبی با اشاره به اینکه یکی از حوزه هایی که خیلی خوب می تواند رسالت وقف را محقق کند، مباحث سرمایه گذاری برای موقوفات است، عنوان کرد: هر چقدر بتوانیم درآمد پایدار برای موقوفات ایجاد کنیم، مردم برای مشارکت در این سنت حسنه بیشتر ترغیب می شوند.
استاندار در انتها ابراز امیدواری کرد با توجه به روحیه مذهبی و خیرخواهانه  مردم یزد، این استان الگویی برای دیگر استان ها باشد.
 
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..