سطح سواد سلامت در یزد بسیار پایین است؛ چاقی ۶۴ درصد از دانش‌آموزان یزدی‌

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان یزد با بیان اینکه سطح سواد سلامت در یزد بسیار پایین است، از چاقی ۶۴ درصد دانش آموزان یزدی خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسین مصدق، معاون غذا و دارو استان یزد در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه نامگذاری روز جهانی غذا این است که در اصل گرسنه‌ای را در جهان نداشته باشیم.

 
وی آمار هدر رفتن مواد غذایی در دنیا را بسیار باور نکردنی خواند و گفت: اگر تنها بخشی از این مواد غذایی کنترل می‌شد، هیچ گرسنه‌ای در جهان باقی نمی‌ماند.
 
معاون غذا و دارو استان یزد با اعلام شعار ملی روز جهانی غذا، اصلاح تغذیه برای ارتقای حفظ سلامت، گفت: استان یزد از جمله استان‌هایی است که سطح سواد سلامت پایینی دارند و باید با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی سطح سواد سلامت جامعه را بالا ببریم.
 
وی سواد سلامت را در آگاهی، باور و عمل به موارد تغذیه و سلامت دانست و بر آگاهی بخشیدن به مردم در حوزه سلامت، با تشریح آمار وحشتناک چاقی در استان گفت: ۶۴ درصد دانش آموزان یزدی چاق و استان یزد در بی تحرکی و استفاده از غذاهای فست فود در رتبه دوم کشور قرار دارد.
 
 
 
وی با اشاره به آمار ۴۶ درصدی دختران دارای دیابت و رتبه اولی استان یزد در این بیماری بیان کرد: در سال ۳۶ میلیارد تومان هزینه مصرف انسولین استان یزد می‌شود در حالی که به ازای هر کیلو کاهش وزن می‌توانیم ۵ درصد کاهش دیابت داشته باشیم.
 
مصدق سکته‌های قلبی و مغزی، دیابت، فشار خون و سرطان را از جمله بیماری‌هایی برشمرد که با چاقی و اضافه وزن ارتباط دارند و چاقی را علت ۹۰ درصد بیماری‌های سرطانی اعلام کرد.
 
وی استفاده بیش از غذاهای فست فود، خورده خوری، کم تحرکی، چاقی و استرس را از عوامل افزایش بیماری‌های شایع امروزی دانست و گفت: امروزه فراوانی و تنوع غذایی به حدی است که حتی لحظه‌ای به سلول‌های بدن اجازه استراحت و گرسنگی داده نمی‌شود.
 
 مصدق افزود: باور این مطلب سخت است که یکی از راه‌های درمان سرطان گرسنگی دادن به سلول سرطانی است یعنی به راحتی با پیاده‌روی و کاهش وزن می‌توان به جنگ با سرطان‌ها رفت و از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کرد.
 
وی طب سنتی را بهداشت سنتی معرفی کرد و گفت: این طب که همه با عنوان طب ایرانی می‌شناسند در زمینه درمان وارد نمی‌شود ولی می‌تواند کمک کند تا با دستورات آن کمتر به بیماری مبتلا شویم.
 
معاون غذا و دارو استان یزد از اصحاب رسانه خواست تا با همکاری معاونت غذا و دارو به افزایش سواد سلامت جامعه کمک کنند تا مردم فریب تبلیغ‌های غلط را نخورند و آگاهانه تغذیه سالم را انتخاب کنند.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..