عضو هیات علمی دانشگاه یزد:

اولین راه اصلاح انسان‌ها، اصلاح تفکر آنهاست

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با بیان این که اولین راه اصلاح انسان‌ها اصلاح تفکر آنهاست، امر به معروف و نهی از منکر را برنامه امام حسین و فلسفه قیام ایشان را اصلاح دین دانست.

به گزارش یزدی نیوز دکتر «جلیل بهارستان» در نشست اخلاق تعلیم و تربیت که در دانشگاه یزد برگزار شد، در خصوص قیام امام حسین و نقش آن در تعلیم و تربیت جامعه، اظهار کرد: پاسخ به چرایی قیام امام حسین، تبیین‌کننده فلسفه این قیام است و اگر مصداق عینی این پرسش را نامه امام حسین (ع) به محمد حنفیه در نظر بگیریم، به این نتیجه خواهیم رسید که ایشان برای اصلاح و به‌سازی باورها، اعتقادات و ارزش‌ها و نه برای تکاثر قدرت و ثروت قیام کرده‌اند.

 
وی با اشاره به این که اولین راه اصلاح انسان، اصلاح تفکر و رسیدن از تفکر نادرست  به تفکر صحیح است، تصریح کرد: جامعه در زمان امام حسین(ع) از صراط مستقیم منحرف شده بود و چون با امر به معروف  و نهی از منکر تغییری حاصل نشد، ایشان دست به جهاد زدند.
 
بهارستان، امر به معروف و نهی از منکر را برنامه امام حسین و فلسفه قیام ایشان را اصلاح دین دانست و افزود: اگر امر به معروف در جامعه از بین برود، فساد در جامعه شکل می‌گیرد و موجب غلبه ظالم بر مظلوم می شود که در این شرایط ظالم برای ظلم خود، مظلوم برای ظلم پذیری و تضعیف کنندگان مظلوم به دلیل همراهی و سکوت مسئول هستند.
 
وی تصور رایج مبنی بر این که علم، نقطه مقابل جهل است را تصور اشتباهی برشمرد و ادامه داد: عقل نقطه مقابل جهل است و می‎توان جهل را کج فهمی یا  ادراک غلط تعریف کرد.
 
بهارستان با بیان این که آنچه بر سر اسلام می آید، تقصیر مدعیان دانایی در دین است، وهابیون و داعشی‌ها را نمونه بارز کج فهمی و مدعیان دانایی در دین دانست.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تعلیم و تربیت را جهل زدایی و ضلالت روبی به منظور جلوگیری از غفلت عنوان کرد و احیای فطرت پاک انسان و کنترل عوامل بازدارنده در مسیر خلق و در مدار خالق با روشی متعادل جهت رشد انسانی متعادل  را از نتایج تعلیم و تربیت برشمرد.
 
وی با ارائه تعاریفی از رفتار، سلوک و اخلاق، اظهار کرد: سلوک شامل رفتار و اعمال کاملاً آزاد و اختیاری نیست و رابطه ضابطه مند با توجه به شرایط زمانی و مکانی و مطابق با عرف شرعی و قانونی معنا می شود اما اخلاق رفتار و اعمال اختیاری است و ریشه در طلب خیر دارد یعنی انتظار می‌رود اخلاق انسان به گونه‌ای باشد که کشکول رذائل سلبی به فضایل ایجابی تبدیل شود.
 
 وی در ادامه با تاکید بر این که تعلیم وتربیت و رسیدن به مدارج بالای علمی، حرکتی جوهری، تدریجی و تکمیلی  است، شناسایی رفتار انسان را شاخصه روانشناسی علمی و شناسایی حالت وجودی انسان را از شاخصه‌های روانشناسی اسلامی نام برد.
 
بهارستان با تاکید برمقام والای معلم در جامعه نیز بیان کرد: معلم باید توانایی تاثیر بر فکر و قلب شاگردان را داشته باشد و جهاد اکبر در معلمی این است که فکر دانشجویان را از پیرامون گرفته و در کلاس متمرکز سازد و این امر جز با هنر و اخلاص میسر نیست.
 
وی در ادامه سخنان خود صداقت، صمیمیت، صلابت، صبوری و صلاحیت را از ویژگی‌های معلم نمونه برشمرد و خاطر نشان کرد: این خصوصیات موجب پرورش خصوصیاتی چون توانایی، تصمیم، تلاش، تداوم، توقع کم و توکل در دانشجویان خواهد شد.
 
بهارستان در پایان در خصوص صداقت معلمان هم اظهار کرد: صداقت آنقدر اهمیت دارد که معصومین(س) معتقدند اگر تمام خوبی‌ها در محفظه‌ای جمع شوند، راه یافتن به این محفظه صداقت و درستی است و اگر تمام بدی ها در محفظه ای جمع کنند، کلید ورودی آن دروغ و نادرستی است.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..