درآمد موقوفات کشاورزی یزد صفر شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد از صفر شدن درآمد موقوفات زراعی و کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: در صورت تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری روی موقوفات زراعی، امکان اخذ مجوزهای قانونی برای تغییر کاربری وجود دارد.

به گزارش یزدی نیوزحجت الاسلام «حسین زارع‌زاده»  به عدم تناسب درآمد موقوفات با تعداد رقبات وقفی در یزد اشاره و اظهار کرد: عمده دلیل این موضوع، کاربرد زراعی و کشاورزی بسیاری از رقبات در استان است که به دنبال خشکسالی‌های اخیر در عمل درآمد این بخش از موقوفات را به صفر رسانده است.

 
وی تنها راه برون رفت از مشکل کاهش درآمد موقوفات در استان را تغییر کاربری و سرمایه‌گذاری گسترده در موقوفات کشاورزی عنوان کرد و گفت: متاسفانه با توجه به فرهنگ عمومی حاکم بر یزد تمایل به سرمایه‌گذاری در زمینه موقوفات بسیار کم است و همین مسئله منجر به کند شدن جذب سرمایه‌گذاری و حتی ایجاد مانع در این زمینه شده است.
 
این مسئول با بیان این که در صورت تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری روی موقوفات زراعی، امکان اخذ مجوزهای قانونی برای تغییر کاربری وجود دارد، برخی مشکلات مربوط به مجوزها را به عنوان دیگر موانع سرمایه‌گذاری در این حوزه یاداور شد.
 
وی در این رابطه تصریح کرد: مبالغی که دستگاه‌ها در ازای اخذ مجوزها دریافت می‌کنند، مبالغ بالایی است و گاها فرآیند زمان‌بر و پرهزینه اخذ این مجوزها که به صلاح و صرفه سرمایه‌گذار هم نیست، او را از ادامه سرمایه‌گذاری باز می‌دارد چرا که رغبتی برای سرمایه‌گذار باقی نمی‌ماند.
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان از برگزاری جلسات متعدد با مسئولان به منظور بررسی و رفع مشکلات سرمایه‌گذاری در زمینه وقف در استان خبر داد و از در نظر گرفتن تسهیلاتی در زمینه صدور مجوزهای وقف یاد کرد.
 
وی گفت: هرچند سرمایه‌گذاری‌‌های خوبی در چند نقطه استان روی املاک وقفی انجام شده اما هنوز هم در نقطه صفر هستیم چرا که تاکنون از ظرفیت وقف در استان برای ایجاد اشتغال و تولید استفاده مطلوبی نشده است.
 
زارع‌زاده با بیان این که املاکی با موقعیت‌های مکانی و کاربری‌های تجاری قابل توجهی در موقوفات استان وجود دارد، گفت: تاکنون سرمایه‌گذار مناسبی در زمینه وقف جذب نشده و ضروری است با همکاری مسئولان استان و تسهیل و تسریع فرآیند اخذ مجوز و رفع موانع سرمایه‌گذاری، به این حوزه پویایی بخشید.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..