یک فوق تخصص قلب و عروق خبر داد؛

کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در یزد

یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: در حال حاضر بیش از 40 درصد مرگ و میرهای دنیا ناشی از بیماریهایی قلبی و عروقی بوده و در ایران طی سال‌های اخیر سن ابتلا به این بیماری کاهش یافته است.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «ناصر حسین سرتیپ‌زاده» با بیان این‌که در حال حاضر سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران به زیر ۵۰ سال رسیده و آمار رو به رشدی را در این زمینه شاهد هستیم، اظهار کرد: مهمترین علت آن عدم کنترل استرس، مصرف سیگار، سبک زندگی نادرست و عدم آگاهی مردم از روشهای پیشگیری است.

 
وی افزود: آمار ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در یزد بالاتر از میانگین کشوری است و از مهمترین علل آن هم می‌توان به شیوع دیابت و سبک زندگی نادرست یزدی‌ها اشاره کرد.
 
این فوق تخصص قلب و عروق، گفت: اقدامات به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی باید از دوران مدرسه آغاز شده و محتوای آموزشی باید مبتنی بر نیازهای فعلی جامعه باشد.
 
سرتیپ‌زاده در ادامه با اشاره به فعالیت کلینیک پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی وکلینیک غربالگری در بیمارستان افشار یزد تصریح کرد: در این کلینیک، عوامل مساعد کننده ابتلا به این بیماری در بین مراجعان بررسی شده و چنانچه این عوامل جنبه ارثی داشته باشد از خانواده مراجعه کننده درخواست می شود تا جهت دریافت دستورالعمل وتوصیه های پیشگیری در کلینیک حضور یابند.
 
این پزشک فوق تخصص با تاکید بر مقوله غربالگری به عنوان آگاهی بخشی بیان کرد: غربالگری در جامعه ما هنوز جایگاه واقعی خود را بین آحاد مردم ندارد،این در حالی است که مردم می‌توانند با مراجعه به پزشک خانواده و یا پزشک عمومی درخواست تجویز آزمایش و چکاپ لازم را جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشند تا از صرف هزینه‌های سنگین درمانی جلوگیری کنند.
 
گفتنی است؛ در بیمارستان افشار یزد ماهانه به طور میانگین ۸۰ عمل جراحی قلب و تعداد ۶۰ آنژیرگرافی جهت بیماران بومی و غیربومی انجام می شود.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..