تحلیل‌گر مسائل فرهنگی و اجتماعی:

رشد تربیت دینی در جامعه تمدن نوین اسلام را محقق می کند

تحلیل‌گر مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: هر چه تربیت دینی در جامعه رشد و گسترش بیشتری پیدا کند و مبازره با فساد صورت گیرد، گامی به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی برداشته خواهد شد.

به گزارش یزدی نیوزغلامحسین دشتی در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» که با هدف گفتمان‌سازی و تبیین و تحلیل «گام دوم انقلاب» در حوزه هنری یزد برگزار ‌شد، با اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: پس از خودسازی و جامعه‌پردازی، تمدن نوین اسلامی با استفاده از تجارب گذشته و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود همچنین حرکت در مسیر آینده‌ای درخشان در چارچوب مبانی دینی محقق می‌شود.

 
وی با بیان اینکه اروپا و غرب، مدل جامع تمدن پیشرو و مدرن نیستند، افزود: تمدن نوین اسلامی که برگرفته از آیات کلام وحی است، تمدن امیدبخش و پیشرو خواهد بود و قرآن کریم کتاب هدایت بشر و راهنمای تمدن‌سازی است و خوشبختانه امروز برخی قرآن پژوهان نیز به صورت تخصصی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.
 
دشتی، قرآن کریم را جامع‌ترین نرم‌افزار تمدن‌سازی عنوان کرد و گفت: جامع‌ترین، کامل‌ترین، اصیل‌ترین و فطری‌ترین نرم‌افزار تمدن که همان تفکر توحیدی در عرصه‌های مختلف است متعلق به مکتب اسلام است.
 
این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: وقتی نمادهای توحیدی در وجود انسان و در رفتار، نگاه، نوشتن همچنین در عینیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ظهور پیدا کند، تمدن شکل می‌گیرد و حکومت اسلامی در واقع ظهور ربوبیت الهی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و … است.
 
دشتی با بیان اینکه پیامبران الهی برای شکوفا ساختن ظرفیت جامع، ساختار ایجاد کردند که به آن تمدن می‌گوییم، خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی یا هر تمدن دیگر، زمانی کامل می‌شود که در جامعه ساختارهایی ایجاد شود که پاسخگوی شکوفایی تمام ظرفیت‌های درونی انسان باشد.
 
وی با اشاره به نسبی بودن تمدن‌ها گفت: ما در حال حاضر هم‌زمان با خودسازی و جامعه‌پردازی در سیر تمدنی قرار داریم و در میانه راه هستیم؛ هرچه فرهنگ، قوی‌تر باشد و حاملان آن بیشتر برای آن اهمیت قائل شوند، سرعت جامعیت تمدن آنها بیشتر خواهد بود.
 
دشتی با بیان اینکه قانون برجسته‌ترین نماد تمدن است، اظهار کرد: دین برای زندگی بشر برنامه و قوانین خاصی دارد که اگر به آن عمل شود مسیر تمدن‌سازی تسهیل خواهد شد.
 
وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ فرهنگ و تمدن خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ، غلط معنا شود تمدن هم غلط معنا می‌شود چرا که فرهنگ نرم‌افزار تمدن است.
 
دشتی در ادامه افزود: هر چه تربیت دینی در جامعه ما رشد و گسترش بیشتری پیدا کند، ساختارها ایجاد شود و مبازره با فساد صورت گیرد، گامی به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی برداشته خواهد شد.
 
وی به نقش مهم و تأثیرگذار حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در راستای تحقق تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه باید نرم‌افزار معنوی و فرهنگی و دانشگاه نیز نرم‌افزار علمی و فناوری را تولید کنند و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.
 
این تحلیل‌گر مسائل اجتماعی اضافه کرد: تمام نهادها از جمله آموزش پرورش نیز در این زمینه مسئولند. همچنین نهاد خانواده نیز در این راستا نقش ارزنده‌ای دارد زیرا شکل‌گیری تمدن از خانه‌ها شروع می‌شود.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..