مدیر عامل آبفار و سرپرست آبفای یزد:

افزایش ۲۳ درصدی مصرف زنگ خطر بحران آب در یزد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی و سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد افزایش 23 درصدی آب در سال جاری نسبت به سال گذشته را زنگ خطری جدی در بحران آب برشمرد و گفت: آیین‌نامه‌های عملیاتی برای برخورد با مشترکان پرمصرف در مواقع بحران آب وجود دارد اما به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی هنوز اجرایی نشده اس...

به گزارش یزدی نیوز «محمد فاتحی» در پنجاه و دومین نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد ضمن گلایه از غفلت نسبت به مدیریت مصرف آب، اظهار کرد: تنها مدیریت تامین آب مورد توجه قرار گرفته و در بین مسئولان و مردم نیز چنین فرهنگی نهادینه شده است. 

 
وی با اشاره به وجود ۶۰۰ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی و عدم پاسخگویی به مصرف آب در حوزه شرب و بهداشت آن‌ها، تصریح کرد: اگر سرانه مصرف آب هر فرد در این روستا ۱۵۰ لیتر و سرانه مصرف آب هر فرد در شهر نیز حداکثر ۲۲۰ لیتر شود، میزان مصرف آب در حد مناسبی کاهش می‌یابد. 
 
این مسئول افزایش ۲۳ درصدی آب در سال جاری نسبت به سال گذشته را زنگ خطری جدی در بحران آب برشمرد و افزود: از آنجایی که آب شرب در آبیاری فضای سبز دو شهرستان بافق و مروست استفاده نمی‌شود باید بر لزوم جداسازی آب شرب در آبیاری فضای سبز تاکید شود. 
 
وی مدیریت مصرف آب به وسیله مدیریت فشار آب را مهم و از اولویت‌های شرکت آب و فاضلاب اعلام کرد و گفت: آیین‌نامه‌های عملیاتی برای برخورد با مشترکان پرمصرف در مواقع بحران آب وجود دارد اما به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی هنوز اجرایی نشده است. 
 
لزوم تجهیز شبکه آب شرب یزد به رینگ
 
«محمدمهدی جوادیان زاده» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، شبکه آب شرب را نیازمند تجهیز شدن به رینگ اعلام کرد و گفت: با تجهیز شدن به رینگ می‌توان با مدیریت فشار، مدیریت مصرف آب را نیز اعمال کرد چرا که سهم آب شرب و بهداشت ۱۱ درصد است و بهترین کیفیت آب در این بخش توزیع می‌شود. 
 
وی اثربخشی فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف آب را کم و مباحث اقتصادی را مهم ‎ ترین انگیزه در کاهش مصرف برشمرد و گفت: کاهش منطقی مصرف آب به نحوی که درآمد شرکت آب و فاضلاب کاهش نیابد، مسئله‌ای حائز اهمیت است. 
 
این مسئول بر اهمیت مطالعه در مورد بازار آب نیز تاکید کرد و حضور نمایندگانی از نظام مهندسی در جلسات کانون را مهم برشمرد. 
 
جوادیان زاده اعلام کرد: جشن سپاس آب در روزهای اول تا سوم مردادماه در محل آب انبار رستم گیو جهت فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف آب برگزار می‌شود. 
 
اصلاح تعرفه‌ها راهکار تامین مالی شرکت‌های آب 
 
«علی اصغر سمسار یزدی» مشاور ارشد مرکز بین‌المللی قنات به افزایش روزشمار مشترکین و عدم تغییر در میزان تقاضا و تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: اصلاح تعرفه‌ها از یکسو سبب مدیریت مصرف آب و از سوی دیگر سبب تامین مالی شرکت‌های آب و فاضلاب می‌شود اما ادامه روند موجود سبب ایجاد چالش در بهسازی و نوسازی شبکه‌های آب شرب که مزیتی بزرگ در ایران نسبت به دیگر کشورهاست، خواهد شد. 
 
این مسئول سهم مصرف آب در بخش شرب و بهداشت را سهمی پایین خواند و گفت: در این بخش باکیفیت‌ترین و کمیاب‌ترین نوع آب توزیع می‌شود که باید به نحو درستی مورد مصرف قرار گیرد. 
 
وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی، جداسازی آب شرب از فضای سبز و الهام گرفتن از دانش سنتی آب، تولید بیشتر آب در بخش شرب و بهداشت را مسبب مصرف بیشتر آب در این بخش دانست. 
 
سمساریزدی الگوی تدوین بیانیه مدیریت مصرف آب شرب را شامل مقدمه، سیمای منابع و مصارف آب در بخش شرب، بایسته‌های مدیریت در حوضه شرب شامل رویکرد، راهبرد، چه باید کرد، موانع موجود در راستای اجرای سیاست‌ها و جمع بندی اعلام کرد. 
 
اجرای برنامه ایمنی آب در ۱۰ گام 
 
«ابراهیم علیدوست» مدیر کنترل کیفی شرکت آب و فاضلاب شهری نیز در بخشی از سخنان خود در این نشست،  با اشاره به پیشرو بودن استان یزد در زمینه مدیریت کیفی و ایمنی آب، تصریح کرد: برنامه ایمنی آب در ۱۰ گام از حوزه آبریز تا نقطه مصرف آب در حال بررسی و اجرا است. 
 
وی از ارائه گزارشی مبنی بر تحولات کیفیت آب و برنامه ایمنی آب در جلسات آتی کانون اعلام آمادگی کرد و گفت: بالارفتن چند برابری شوری منابع آب زیرزمینی بحرانی در حوزه منابع آب شرب استان است. 
 
مدیریت مصرف آب همچنان مغفول 
 
«سیاوش پاکدل» کارشناس شرکت آب و فاضلاب شهری، با اشاره به محدود بودن منابع آب شرب به عنوان آب باکیفیت استان، خاطرنشان کرد: در سال گذشته آب شرب و بهداشت شامل ۴۵ درصد آب انتقالی و ۵۵ درصد منابع آب زیرزمینی بوده که چالش‌های عدیده‌ای را به همراه داشته است. 
 
وی مدیریت تامین و مدیریت تقاضا را دو بعد مدیریت آب اعلام و تصریح کرد: با وجود شرایط بحرانی آب در ایران و برداشت از ۸۰ تا ۹۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر، تنها به مدیریت تامین آب توجه شده و مدیریت مصرف آب مغفول مانده است. 
 
این مسئول ضعف در باور و فرهنگ، آیین‌نامه‌های قانونی برای برخورد با مشترکین پرمصرف، تعرفه‌ها و استفاده از روش‌های نوین مهندسی را در مدیریت مصرف آب شرب مهم خواند و گفت: باید بر آبیاری صحیح و به موقع فضای سبز، استفاده از شیرآلات استاندارد، سرویس کولر و نصب سایه بان کولر در کاهش مصرف آب توجه شود. 
 
وی با اشاره به میزان پایین هدررفت آب در استان یزد تصریح کرد: میزان آب بدون درآمد و آب به حساب نیامده یزد به ترتیب ۱۶.۸ و ۱۶.۳ درصد است. 
 
تحقق عدالت اجتماعی با محاسبه قیمت تمام‌شده آب  
 
«علی جعفری» معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب شهری، واگذاری مدیریت مصرف آب به مردم را راهکاری مناسب جهت کاهش مصرف دانست و اظهار کرد: چند وجهی بودن مدیریت مصرف آب، اقتصاد آب و اصلاح نظام تعرفه آب با رویکرد قیمت تمام شده است و عدالت اجتماعی زمانی محقق می‌شود که آب به قیمت تمام شده محاسبه و اصلاح تعرفه‌ها سبب مدیریت بهینه آب توسط مردم شود. 
 
وی با اشاره به یک نمونه بازچرخانی آب در ورزشگاه ۲۲ بهمن و استفاده از آب خاکستری استخر و حمام در آبیاری چمن ورزشگاه، بر ضرورت عدم اختلاط آب خاکستری و آب سیاه و اهمیت به مسئله بازچرخانی آب نیز تاکید کرد. 
 
اشاعه و ترویج روش‌های طبیعی خنک‌کاری در بین مردم 
 
«امیر شریف یزدی» مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد، اشاعه روش‌های غیر هوایی و طبیعی خنک کاری را که به سلامت مردم نیز مرتبط است را پیشنهاد کرد و گفت: استفاده از ابزارهای ارزان نظیر پودر کردن آب و روش‌های مدرنیته در کاهش مصرف آب در کولرهای آبی موثر است. 
 
این مسئول اعلام آمادگی کرد که مرکز پژوهش‌های خورشیدی در اجرای طرح‌‌های پایلوت جهت کاهش مصرف آب با شرکت آب و فاضلاب همکاری می‌کند. 
 
ضرورت ورود سمن‌ها به مقوله‌ی مدیریت مصرف آب 
 
«سید مجید میررکنی» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با اشاره به تعداد بالای مصرف کنندگان در بخش شرب و بهداشت، گفت: فرهنگسازی مدیریت مصرف آب در این بخش سبب کاهش مصرف آب در سایر بخش ‎ ها نیز خواهد شد. 
 
وی تعریف و جایگزینی چرخه مصرف آب بجای الگوی مصرف آب را در مبحث مدیریت مصرف آب مهم دانست و آن را سبب محاسبه نشدن آب مصرفی به عنوان آب از دست رفته برشمرد. 
 
وی کارکردهای نامناسب شهری نظیر مباحث عایق کاری را در کاهش مصرف آب مهم خواند و گفت: ورود سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به حوزه مدیریت مصرف آب شرب و بهداشت در کاهش مصرف اثرگذار است. 
 
این استاد دانشگاه یزد در پایان بر ضرورت آگاهی مردم نسبت به آیین نامه‌های مربوط به نحوه برخورد با مصرف بی‌رویه آب، اصلاح تعرفه آب، جلوگیری از استفاده از آب شرب در آبیاری باغ‌ها به خصوص در روستاها و ورود علما و مبلغان دینی به جهت کمک در فرهنگسازی مدیریت مصرف آب تاکید کرد.
 

بخش نظردهی بسته شده است..