تولید روزانه ۷۰۰ تن نخاله ساختمانی در یزد

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به تولید روزانه 700 تن نخاله ساختمانی در یزد، ساماندهی خودروهای سنگین حمل پسماند و نخاله‌های ساختمانی را از چالش‌های جدی این سازمان برشمرد.

به گزارش یزدی نیوز «حمیدرضا رحیمدل» در نشستی که به همین منظور در کانون تفکر دانشگاه یزد برگزار شد، به مشکلات پیش آمده در تولید کمپوست و توقف تولید آن اشاره کرد و گفت: نبود تکنولوژی جداکننده شیشه از کمپوست و قلیایی بودن کمپوست به دلیل وجود سیلیس در آن، چالش‌هایی است که تولید کمپوست در ایران را دچار مشکل کرده است. 

 
وی وجود دوره‌گردان زباله را چالشی جدی برای سازمان مدیریت پسماند دانست و تصریح کرد: امیدوار هستیم با استفاده از تکنولوژی‌های بروز بتوانیم چنین آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم، البته مدیریت و تقویت بخش خصوصی جهت ساماندهی مراکز پر زباله نظیر رستور‌ان‌ها از جمله مسائل سازمان مدیریت پسماند هستند. 
 
این مسئول ساماندهی خودروهای سنگین حمل پسماند و نخاله‌های ساختمانی را از دیگر چالش‌های جدی سازمان مدیریت پسماند خواند و افزود: روزانه ۷۰۰ تن نخاله ساختمانی در شهر یزد تولید می‌شود که مشکلاتی جدی را به دلیل کنترل خودروهای سنگین برای تخلیه نخاله‌ها در مکان‌های مجاز به همراه دارد. 
 
وی از حمایت مادی این سازمان از شرکت یا استارت‌آپی که بتواند نخاله‌های ساختمانی را به مواد و مصالح قابل مصرف تبدیل کند، خبر داد و از کانون تفکر دانشگاه خواست در جهت رفع این چالش‌ به شهرداری و سازمان مدیریت پسماند کمک کند. 
 
رحیمدل در بخش دیگری از سخنانش، فرهنگ‌سازی جایگزین کردن استفاده از ظروف و کیسه‌های پلاستیکی را مهم دانست و گفت: طرح مدیریت سبز پسماند به زودی در شهرداری اجرا می‌شود.
 
وی افزود: در هفته جاری نیز حدود ۴ هزار دستمال سفره برای جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی جهت خرید نان بین مردم توزیع شده است ولی جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی به خصوص در میوه فروشی‌ها هم از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند به سازمان پسماند کمک کند.
 
تولید روزانه ۳ تن پسماند عفونی در شهر یزد 
 
«محمدرضا‌ برزگر» معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد نیز با اشاره به دفن فعلی زباله به صورت نیمه‌بهداشتی و روزانه، اظهار کرد: دو سیستم دفع پسماند شامل پردازش کمپوست از ابتدای سال گذشته غیر فعال شده و به همین علت زباله استان در حال حاضر به صورت روزانه و نیمه بهداشتی دفن می‌شود. 
 
وی اعلام کرد:  روزانه ۳۳۲ تن زباله در شهرهای یزد، حمیدیا، شاهدیه و حوزه استحفاظی مرکز استان تولید می‌شود.
 
وی با اشاره به تولید سالانه ۱۲۱ هزار و ‌۳۷۳ تن پسماند تر در یزد، افزود: روزانه حدود ۳ تن و سالانه ۱۱۷۸ تن زباله عفونی و همچنین روزانه ۱۱ تن پسماند خشک نیز در شهر یزد تولید می‌شود. 
 
برزگر از کنترل سیلاب‌های شهری، زنده‌گیری سگ‌های ولگرد، نصب گاردریل برای جلوگیری از تخلیه غیرمجاز، آنالیز پسماند، آزمایشات ژئوتکنیک، ایجاد شهرک بازیافت و جلوگیری از فعالیت دوره گردان و زباله دزدها به عنوان دیگر فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند اشاره کرد.
 
سوزاندن غیراستاندارد پسماندهای گلخانه‌ای 
 
«محمدرضا پژوهان» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، اهمیت و تقویت بعد شهروندان هوشمند را در کاهش چالش‌های مدیریت پسماند تاثیر گذار خواند و اظهار کرد: بالا بودن هزینه اخذ شده از شهروند جهت جمع آوری نخاله ساختمانی نسبت به روش ‎ های غیر مجاز عاملی برای استقبال نکردن مردم از جمع آوری و حمل اصولی پسماندهای ساختمانی است. 
 
وی با اشاره به اهمیت توجه به پسماندهای گلخانه‌ای که با روش‌های غیر استاندارد سوزانده می‌شود، گفت: کنترل موثرتر رانندگان خودروهای حمل پسماند ساختمانی با وضع قوانین و الزامات و همچنین ضرورت وجود آمارهای مربوط به نخاله‌های ساختمانی جهت تدوین بیانیه کانون از دیگر راهکارهای کنترل این چنین مسائل است. 
 
منبع:ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..