دادستان یزد:

مشارکت سمن‌ها در توانمند‌سازی آحاد جامعه ضروری است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد گفت: احساس مسئولیت و ورود علمی و آگاهانه سمن‌ها به مسایل اجتماعی، یک ظرفیت بی‌بدیل برای آگاه‌سازی و توانمندسازی آحاد جامعه است.

به گزارش یزدی نیوز  «محمدرضا حداد زاده» در نشست مقامات عالی قضایی استان با نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد، ضمن تأکید بر آگاه سازی هدفمند و اثر‌گذار، افزود:  شناخت دقیق معضلات اجتماعی و مسائل مبتلابه استان نیازمند ایجاد ارتباط بیشتر سمن‌ها با دستگاه‌های متولی از جمله دستگاه قضایی است تا ابتدا آسیب‌های اجتماعی شناسایی و در مرحله بعد بدون ایجاد جوِّ ناامیدی و بدون ایجاد ترس و واهمه در جامعه در راستای آموزش و پیشگیری از بزهکاری از ظرفیت سمن‌ها استفاده شود. 

 
این مقام قضایی، حساسیت و دقت نظر سمن ها را در پیگیری مسائل اجتماعی به فال نیک گرفت و در پاسخ به برخی گلایه‌ها از نحوه برخورد با جرایم، اظهار کرد: دادگستری همواره باید در پرونده‌ها میان دوگانه نظم و امنیت از یک سو و حقوق و آزادی‌های افراد از سویی دیگر توازن برقرار کند در حالی که برخی از گله‌مندی‌های شما ناشی از این است که هر کس به فراخور به یکی از این جنبه‌ها توجه دارد. ضمن این که باید اقدامات قضایی در حدود قانون باشد. 
 
دادستان یزد در ادامه لازمه انجام صحیح کار و ورود اثر گذار به مدیریت  آسیب های اجتماعی  را کسب اطلاعات دقیق و مستند از وضعیت جامعه ذکر و ابراز کرد: نزدیکی بیشتر با نهادهای قضایی، انتظامی، اجرایی و امنیتی و معرفی ظرفیت‌های علمی و اجرایی سمن‌ها به این نهاد‌ها زمینه‌ساز تعامل بیشتر خواهد بود و  متولیان امر نیز با آگاهی بیشتری تصمیم‌گیری می‌کنند، ضمن این که همه باید بدانیم با مکتوم کردن برخی واقعیات جامعه، صرفاً صورت مساله پاک می‌شود. 
 
وی از راه‌اندازی اتاق ویژه سمن ها در دادسرای یزد خبر داد و گفت: با هدف بهره گیری از ظرفیت سمن ها در دادسرای یزد جایگاهی برای حضور اعضای سمن ها ایجاد می شود تا از نزدیک و بدون واسطه با بزه دیدگان و خانواده‌های در معرض آسیب ارتباط داشته باشند و در جهت توانمند سازی آنها اقدام کنند. 
 
حدادزاده عدم آموزش مهارت‌های زندگی خصوصا مهارت‌های حل مساله را یکی از مشکلات مشهود در پرونده های کیفری برشمرد و بیان کرد: بسیاری از اختلافات و دعاوی خانوادگی ناشی از عدم کسب مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله و تفکر خلاق و همدلی و خودآگاهی است که در این زمینه نیز می توان از ظرفیت سمن‌ها استفاده کرد. 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دغدغه برخی از جوانان نسبت به معضل مواد مخدر در برخی محلات، بیان کرد: اقدامات قضایی و پلیسی همواره انجام می‌شود و این دغدغه‌ها را دنبال خواهیم کرد اما واقعیت این است که معضل مواد مخدر تابع نظام عرضه و تقاضاست و تا زمانی که تقاضا برای تهیه مواد مخدر باشد، خرده فروش و توزیع کننده و قاچاقچی هم وجود دارد و برخورد دوره‌ای در محلات خاص تنها جغرافیای جرم را عوض می‌کند و  مساله  به صورت بنیادین حل نمی‌شود. 
 
دادستان یزد در بخش ایانی سخنانش تاکید کرد: تنوع حوزه فعالیت سمن‌ها مطلوب است اما یک اولویت بندی برای شناخت ضروریات جامعه نیز مورد نیاز است تا توان و انرژی این سمن‌ها بهتر مدیریت شود. 
 
حدادزاده یکی دیگر از حوزه های اثر گذار اجتماعی را رشد فضای مجازی و تسهیل در دسترسی به این فضا دانست و گفت: عرصه فضای مجازی نیز عرصه‌ای است که باید نسبت به آن حساس بود و ضمن بهره مندی از فواید آن با آموزش سواد رسانه ای از آسیب‌های این فضا بر جامعه کاست. 
 
گفتنی است؛ در ابتدای این جلسه که با حضور چندین سمن فعال استان که توسط اداره کل ورزش و جوانان دعوت شده بودند، سمن‌ها با معرفی حوزه فعالیت خود،  به طرح دیدگاه‌ها و سوالات و انتقادات خود پرداختند.
 
منبع: ایسنا
 

بخش نظردهی بسته شده است..