رکورد ۲۰ ساله گرما در استان یزد شکست

مدیرکل هواشناسی استان یزد اعلام کرد: گرمای تیرماه امسال در این استان طی ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش یزدی نیوز رضا برهانی روز دوشنبه به ایرنا گفت: میانگین دمای استان یزد در تیرماه جاری نسبت به دوره ۲۰ ساله گذشته بیش از ۲ درجه سانتیگراد (سلسیوس) افزایش داشته است.

 
وی افزود: موج گرمای حاصل از تقویت پر ارتفاع جنب حاره ای و نفوذ همزمان جریانات مرطوب به جو استان، تابستان گرمی را برای استان یزد رقم زده به نحوی که با گذشت ۲۳ روز از شروع فصل تابستان، حداکثر دمای ثبت شده در شهرستان بافق به ۴۸ و در عقدا به ۴۵ درجه سلسیوس بالای صفر رسیده که این اعداد رکورد دمایی ثبت شده در این ۲ شهرستان محسوب می‌شود.
 
برهانی اظهار داشت: افزایش رطوبت حاصل از نفوذ جریانات جنوبی و تشکیل ابر در طول شب باعث گردیده دمای شبانه نسبت به دمای روزانه افزایش بیشتری داشته باشد و میانگین حداقل دمای ثبت شده در طول شب حدود ۳ درجه از شرایط معمول گرم‌تر شود.
 
به گفته وی خروجی مدل‌های پیش بینی نشان می‌دهد که از اواسط هفته جاری با کاهش رطوبت نسبی و میزان پوشش ابر، تا حدودی از شدت گرمای هوا بویژه در طول شب کاسته خواهد شد.
 
شدت گرمای هوا در استان یزد در ۲ هفته اخیر، طاقت مردمان دیار بادگیرها را طاق کرده است؛ شدت گرما به حدی است که گاهاً کولرهای آبی نیز جوابگوی این گرما نیست.
 
منبع:ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..