فصل گل وگلاب در یزد

فعالیت ۱۱۰ واحد گلابگیری صنعتی و سنتی در یزد

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد : سطح کشت گلستانهای استان 236 هکتار است که از هر هکتار تقریبا 220 کیلوگرم گل محمدی برداشت می شود.

به گزارش یزدی نیوزشیخ علیشاهی افزود : در مجموع ۴۲۶ تن گل محمدی در استان برداشت می شود.

 
 وی  با اشاره به کم آبخواه بودن گیاه گل محمدی گفت: برای افزایش ۱۰۰ هکتاری کشت گل محمدی در سال ۹۸ برنامه هایی مانند تامین نهال یارانه دار و ارائه  تسهیلات با سود ۹  و هفت درصد  برای مناطق برخودرار و غیربرخوردار و با بازپرداخت طولانی مدت در دستور کار قرار گرفته است.
 
طاقه باف مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از واحدهای گلابگیری در استان یزد صنعتی و بقیه بصورت سنتی فعالیت می کنند گفت: هم اکنون بیش از ۱۱۰ واحد تولیدی صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی در  این حوزه فعالیت می کنند که زمینه اشتغالزایی بیش از هزار و ۲۵۰ نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.
 
 طاقه باف افزود: جهادکشاورزی استان یزد با توجه به اعتبارات صندوق توسعه ملی ،تسهیلاتی را برای ایجاد و اسقرار این صنایع در نظر گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه در واحدهای گلابگیری روزانه ۱۲۰۰ کیلوگرم گلاب تولید می شود، گفت: از هر ۱۵۰ کیلوگرم گل محمدی ۳۰۰ لیتر گلاب و از هر ۱۰ تن گل حدود۶۰۰ گرم عطر استحصال می شود.
 
گل محمدی جزء پنج گیاه برتر دارویی کشور است که  زمینه اشتغال زایی خوبی دارد و زود بازده است .
 
برداشت این گیاه تا پایان تیرماه در استان یزد ادامه دارد.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..