مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد مطرح کرد:

‌رشد ١٠٠ درصدی تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی به استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در جمع اهالی رسانه با اشاره به رشد ١٠٠ درصدی تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال جاری، ‌گفت: ‌تاکنون ٧١ درصد اعتبارات سال گذشته صندوق توسعه ملی به استان تخصیص یافته است و یزد از لحاظ پیشرفت فیزیکی طرح ها جزو شش استان برتر کشور است.

به گزارش یزدی نیوز «محمدرضا آخوندی» به مناسبت ۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خردادماه روز جهانی بیابان ‎ زدایی که امسال با شعار "بیایید با هم جهانی سبز بسازیم" نامگذاری شده است، در جمع  اهالی رسانه استان بیان کرد: دو و شش دهم میلیون هکتار یا به عبارتی ۳۶ درصد از اراضی منابع طبیعی استان بیابانی است که از این میزان ۵۳۶ هکتار در قالب ۱۳ کانون بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده است.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته در جهت مقابله با بیابان زایی در استان در ادوار گذشته، گفت: حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی در سالهای گذشته که عمدتاً جهت تثبیت شن های روان در دهه ‌‎ های گذشته صورت گرفته و نیز ۷۰ هزار هکتار جنگل کاری به شکل دست کاشت با گونه ‌‎های گیاهی بیابانی که ۹۰ درصد آنها مربوط به سال های پس از انقلاب است، از جمله این اقدامات بوده است.
‌آخوندی در رابطه با فعالیت ‎ های بیابان زدایی انجام شده سال گذشته در استان، ‌ادامه داد: حفاظت و قرق در سطح ۵۶۰ هکتار در شهرستان های بافق و مهریز، تجهیز چهار حلقه چاه در شهرستان های اشکذر، ابرکوه و میبد، انجام طرح بین المللی ترسیب کربن در شهرستان های ابرکوه و خاتم به ترتیب در سطوح ۷۰ و ۱۰۰ هکتار از این شهرستان ها، انجام عملیات آبیاری و مراقبت از کشتهای سنوات گذشته در سطح حدود سه هزار هکتار و تولید ۷۰ هزار نهال گلدانی گونه های بیابانی، از جمله این اقدامات بوده که با اعتبارات تملک دارایی ها ‌در استان انجام شده است.
وی افزود: در سال گذشته اعتبارات استانی اداره کل منابع طبیعی ‌استان ۶۰۹ میلیون تومان بوده که ۳۶۱ میلیون تومان معادل نزدیک به ۶۰ درصد آن تخصیص یافته و اعتبارات ملی مصوب این اداره کل نیز یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان بوده که ۹۵۰ میلیون تومان آن تاکنون تخصیص یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی استان در مورد برنامه‌‏ های پیشنهادی این اداره کل برای سال جاری خاطرنشان کرد: مدیریت جنگل های دست کاشت بیابانی در سطح ۱۰۰ هکتار، حفاظت و قرق در سطح ۲۰۰ هکتار در شهرستان های بافق و مهریز، نهال کاری در سطح ۵۰۰ هکتار در شهرستان بافق و عملیات آبیاری ۲۸۰۰ هکتار در شهرستان ‎ های بافق، اردکان، ابرکوه، میبد و اشکذر و همچنین مدیریت روان ‌‎آبها در سطح ۱۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان های ابرکوه و میبد و ادامه طرح ‎های ترسیب کربن در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم ازجمله این طرح هاست که هنوز منجر به موافقت نشده است.
وی پیشنهاد اعتباری سال جاری این اداره کل را نیز ۱۵ میلیارد تومان ذکر کرد که تا یکی دو ماه آینده در قالب انعقاد تفاهم نامه‌‏ های مورد نظر مصوب خواهد شد.
آخوندی با اشاره به نقش عوامل طبیعی و انسانی در بیابان زایی استان، گفت: ‌در ۱۵ سال اخیر عمده عوامل تخریب در استان مربوط به عوامل طبیعی و عمدتاً از ناحیه خشکسالی های متوالی استان بوده به نحوی که بسیاری از پوشش ‎های گیاهی که نمی توانند خود را با شرایط مذکور وفق دهند، در طول این سالها با کاهش زادآوری و در نتیجه نابودی مواجه شده اند.
وی ادامه داد: معدن خیز و صنعتی بودن استان و البته برداشت بی رویه از منابع آبی به عنوان عوامل انسانی نیز در مقوله بیابان زایی ‌استان بی تاثیر نبوده اند.
مدیرکل منابع طبیعی استان در بخش دیگری از سخنان خود به اعتبارات سال گذشته استان از صندوق توسعه ملی نیز اشاره و اظهار کرد: سهم استان از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی از محل این صندوق ‌14 میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده که در حوزه های مختلف آبخیزداری و آبخوان داری، عملیات جنگل کاری، مرتع، توانمدسازی جوامع محلی، مباحث تسهیل گری، کاداستر اراضی و مستندسازی و روابط عمومی هزینه شده است.
وی با بیان این که تاکنون ۷۱ درصد از اعتبارات مذکور تخصیص یافته است، استان یزد را به لحاظ پیشرفت فیزیکی طرح‌‏ ها جزو شش استان برتر کشور ‌اعلام کرد.
آخوندی ادامه داد: براساس توافقات اولیه اعتبارات استان از محل این صندوق در سال جاری ۲۷ میلیارد تومان ‌برآورد شده و امیدواریم با اتمام طرح‌‏های سال گذشته تا پایان تیرماه سال جاری، طرح‌‏های مطالعه شده امسال با تخصیص اعتبارات و تعیین پیمانکاران مربوطه وارد مرحله عملیاتی شود.
مدیرکل منابع طبیعی استان در پایان سخنان خود تصریح کرد: با توجه به رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات صندوق توسعه ملی در استان برای سال جاری، اهتمام به جلوگیری از سیل در مناطق سیل خیز و جلب مشارکت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد، توجه به دانش بومی و همکاری ‎های بین بخشی در انجام طرح های امسال در دستورکار است.
 
‌★‌خبرنگار: ‌مجید وفایی شاهی★

بخش نظردهی بسته شده است..