معاون فنی اداره منابع طبیعی استان یزد:

برداشت زیره سیاه از مراتع یزد ممنوع شد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت: برداشت زیره از مراتع استان یزد ممنوع اعلام شده و با افرادی که اقدام به برداشت کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش یزدی نیوزهدایت‌الله میرشمسی در نشستی خبری با اشاره اینکه برداشت از مراتع استان بر اساس میزان تراکم پوشش گیاهی و گونه گیاهان تعیین می‌شود، اظهار داشت: برداشت برخی گیاهان از جمله زیره سیاه به طور کامل ممنوع است.

 
وی ادامه داد: برداشت برخی گونه‌ها نظیر آنغوزه تلخ و شیرین نیز با مجوز اداره منابع طبیعی، مجاز مشروط است و برای برخی گونه‌ها نیز محدودیتی لحاظ نشده اما بهره‌برداران به نحوی برداشت کنند که باعث نابودی گیاه نشود.
 
میرشمسی یادآور شد: در استان یزد ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار عرصه مرتعی داریم که ۹۰ درصد آن ممیزی شده و مرتع‌داران باید از این عرصه‌ها حفاظت کنند.
 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد خاطرنشان کرد: بهره‌برداران روستایی به اندازه نیاز و مصرف خود مجاز به برداشت هستند و اما برداشت بی‌رویه و اقدام به فروش همچنین ورود افرادی خارج از محدوده مراتع و برداشت گیاهان ممنوع است.
 
وی به تشریح قوانین موجود در زمینه بهره‌برداری از مراتع و استفاده از گونه‌های گیاهی موجود در مراتع پرداخت و افزود: قانون هم برای بهره‌بردار و هم برای دولت حقوقی در نظر گرفته اما منافع بیشتر عاید بهره‌برداران می‌شود بنابراین لازم است محافظت بیشتری از این گونه‌ها به ویژه گونه‌های ممنوع و مشروط داشته باشند.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..