احیای صنعت نوغان‌داری در مهریز

صنعت نوغان‌داری پس از 20 سال امسال جانی دوباره در مهریز گرفته و پیش‌بینی می‌شود که امسال 350 کیلوگرم پیله تر در شهرستان برداشت شود.

به گزارش یزدی نیوز«محمدحسین حکیمی» معاون جهادکشاورزی شهرستان مهریز با اشاره به این که نوغان‌داری از قدیمی‌ترین صنایع ایران با قدمتی در حدود ۴۵۰۰ سال است، اظهار کرد: مهریز به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و باغشهر بودن و همچنین برخوداری از عرصه‌های خوب منابع طبیعی، شهرستانی  مستعد  برای پرورش کرم ابریشم و توسعه صنعت نوغان‌داری است.

 
وی افزود: جهادکشاورزی شهرستان با توجه به توان و ظرفیت شهرستان در این حوزه، ضمن شناسایی تعدادی از فعالان این بخش اقدام به توزیع ۱۰ قوطی تخم نوغان در شهرستان کرده است.
 
«مسلم زارع» کارشناس جهادکشاورزی مهریز نیز در این رابطه با اشاره به تغذیه کرم‌های ابریشم از برگ توت، خاطرنشان کرد:  از هر جعبه تخم نوغان حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلو‌گرم پیله تر تولید می‌شود و قیمت هر کیلوی آن حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است لذا این صنعت می‌تواند فعالیت جانبی درآمدزای خوبی برای بسیاری از کشاورزان باشد.
 
وی همچنین عنوان کرد: قابلیت پرورش کرم ابریشم در مناطق مختلف و فضاهای کوچکی همچون اتاق، سرمایه‌گذاری اندک و درآمدزا بودن این صنعت از مهمترین مزایای پرورش کرم ابریشم و رونق صنعت نوغان‌داری است.
 
گفتنی است؛ نوغان‌داری، پروش کرم ابریشم به منظور تولید ابریشم است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..