معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

فشار خون ۲۶.۴ درصد جمعیت هدف طرح بسیج ملی فشارخون یزد پایش شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: تاکنون ۲۶.۴ درصد جمعیت هدف استان یزد در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا زیر پوشش قرار گرفته اند.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا دهقانی  در همایش خادمان سلامت در سالن همایش‌های باقرالعلوم با اشاره به اینکه جمعیت ثبت شده در سامانه سلامت استان یزد یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر است، اظهار داشت: یزد جزو سه استان اول کشور است که کمترین تراکم جمعیتی را دارد به نحوی که در هر کیلومتر مربع، ۱۵ نفر زندگی می‌کنند اما با این وجود ساختار شبکه و نظام سلامت، ۱۰۰ درصد جمعیت استان را زیر پوشش قرار داده و همه از خدمات پایه سلامت بهره‌مند هستند.

 
وی عنوان کرد: بر اثر خروج نیروهای فنی به دلیل بازنشستگی و عدم جایگزینی نیروهای رسمی، تنها ۴۰ درصد از پست‌های استان یزد رسمی هستند و این امر سبب شده با توجه به اینکه توزیع اعتبارات استانی بر مبنای جمعیت بیمه شده است، بخش عمده‌ای از اعتبارات ما صرف تأمین حقوق و دستمزد نیروهای شرکتی شود.
 
دهقانی با بیان اینکه در استان یزد حدود ۳۰ درصد جمعیت در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها متمرکز هستند، افزود: با توجه به مشکلات استان در حوزه اعتبارات و پراکندگی جمعیت، در شاخص‌های سلامت جزو استان‌های سرآمد کشور هستیم.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا بیان کرد: آمار افراد بالای ۳۰ سال، افراد دارای بیماری‌های کلیوی و زنان باردار که گروه هدف این طرح هستند، در استان یزد ۵۴۹ هزار نفر است که حداقل ۵۰ درصد این تعداد باید زیرپوشش قرار بگیرند.
 
وی یادآور شد: تاکنون اطلاعات فشارخون ۴۰ هزار نفر در سامانه سلامت استان یزد ثبت شده که پیش‌بینی می‌شود ۲۷ هزار نفر دیگر در این طرح شرکت کنند.
 
دهقانی ادامه داد: در طول اجرای این طرح، ۲۲۴ واحد فعال خانه بهداشت، ۳۱۳ ایستگاه ثابت و سیار و بالغ بر ۶۶۰ نفر از کارکنان حوزه سلامت، بیمارستان‌های خصوصی، اورژانس‌ها، داروخانه‌ها، مؤسسات خیریه، بسیج و … در اجرای این طرح مشارکت کردند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه در قالب این طرح، ۵۰ درصد جمعیت گروه هدف باید زیر پوشش قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: سه شهرستان استان تاکنون بالغ بر ۵۰ درصد را پوشش داده‌اند و در کل استان این رقم اکنون به ۲۶.۴ درصد رسیده است.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..